عامل انسانی، دلیل اصلی بیشتر سوانح جاده ای، جاده های کشور در شان مردم نیست

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، مدیرکل ایمنی ترافیک و ایمنی حریم سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای معتقد است که عامل اصلی در بیشتر سوانح جاده ای عامل انسانی است، اما جاده های کشور هم به علت مشکل اقتصادی و گرانی قیر از کیفیت لازم برخوردار نبوده و در شان مردم ایران نیست.

عامل انسانی، دلیل اصلی بیشتر سوانح جاده ای، جاده های کشور در شان مردم نیست

مجید صباغ زاده در گفت وگو با وبلاگ تکنولوپ، درباره دلایل وقوع حوادث و سوانح جاده ای در روزها و ماه های اخیر اظهار کرد: اینگونه نیست که همه جاده ها و سیستم حمل و نقل ایراد داشته باشد. رانندگی با سیستم حمل و نقل اصول و قواعد خودش را دارد. تصادف مینی بوس دانش آموزان که رخ داد به این علت بود که در شرایطی که هوا مه آلود است و وقتی که مینی بوس در حال حرکت است اگر راننده هشیار نباشد و به جلو توجه نکند نمی توان گفت که مینی بوس فرسوده بوده یا جاده مشکل داشته و این مساله را بر اساس گزارش پلیس راه اعلام نموده است.

وی اضافه کرد: نمی گویم جاده های کشور همه خوب هستند یا مسئله ای ندارند. چرا که مسائل اقتصادی سبب شده تا کیفیتی که مطلوب مان است و در شان مردم ایران است، نباشد. این ایراد در جاده های کشور به دلایلی مانند قیمت بالای قیر وجود دارد و نمی توانیم همه این ها را نگه داری کنیم. اما در تصادفات جاده ای عامل انسانی اثرگذارترین عامل است. اما به عنوان مثال عامل تصادف مینی بوس دانش آموزان و عامل تصادف اخیر در آزادراه قم-کاشان به همین علت بود. راننده گفت که نمی دانم چه اتفاقی افتاد و هشیار نبودم.

مدیرکل ایمنی ترافیک و ایمنی حریم سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای ادامه داد: قاعدتا اگر در جاده برفی حرکت می کنید باید با زنجیر چرخ حرکت کنید. در این شرایط یک راننده می تواند با زنجیر چرخ حرکت کند و با آرامش به مقصد برسد و می تواند بدون زنجیر چرخ حرکت کند و در جایی گیر کند. این هر دو حالت می تواند رخ بدهد. بنابراین در در تصادف های اخیر عامل اصلی عامل انسانی بوده است.

صباغ زاده در پاسخ به اینکه آیا استاندارد نبودن جاده های کشور و فرسودگی ناوگان به ویژه مینی بوس عاملی برای وقوع این حوادث و سوانح جاده ای نیست؟ گفت: به عنوان مثال باید پرسید وبلاگ تکنولوپی که چند ماه پیش برای بازدید سدی به سفر رفتند و آن حادثه برایشان رخ داد، به چه صورتی سوار آن اتوبوس شدند و حرکت کردند؟ آیا تمام مینی بوس ها و اتوبوس هایی که مسافر سوار می نمایند فهرست مسافر تهیه می نمایند آیا همه آن ها از مجاری قانونی استفاده می نمایند؟ آیا همه آن ها استانداردها را رعایت می نمایند و از مراجع مسئول و مربوطه مجوز می گیرند؟

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا سازمان راهداری نباید بر همه این فرآیند نظارت کافی را داشته باشد؟ اظهارکرد: این مسائل دستور العمل و ضابطه دارد اما اینکه ما در جاده ها برویم و یقیه رانندگان اتوبوس و مینی بوس را در آنجا بگیریم که ببینیم فهرست مسافر دارند یا خیر وظیفه ما نیست و ما باید حرکت هایی که در پایانه های مسافربری تعریف شده انجام می گردد را کنترل کنیم و این کار انجام می گردد. همه فهرست مسافران کنترل می گردد اما وقتی بدون هماهنگی و بدون رعایت مجاری قانونی این اتفاق می افتد در جایگاهی نیستیم که ببنیم نیمه شب مینی بوسی در جاده فرعی حرکت نموده و جلوی آن را بگیریم. نظارت هایی که سازمان راهداری انجام می دهد در مبادی مانند پایانه هاست اما نظارت های بین جاده ای را باید از پلیس راه بپرسید.

مدیرکل ایمنی حریم و مدیرکل ایمنی ترافیک سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای تاکید نمود: آن چیزی که قانونمند است اینکه برای مواردی که کارت هوشمند صادر شده اگر تخلفی صورت بگیرد مسلما در قالب کمیسیون برخورد تخلفات حمل ونقل عمومی با متخلفان برخورد جدی و قانونی می گردد اما مواردی هم هست که خارج از این چارچوب فعالیت انجام می گردد و اگر اتفاق و حادثه ای رخ دهد متوجه می شوید که یک اتوبوس یا مینی بوس در جاده ای حرکت نموده بدون اینکه از مجاری قانونی مجوزی برای تردد داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "عامل انسانی، دلیل اصلی بیشتر سوانح جاده ای، جاده های کشور در شان مردم نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عامل انسانی، دلیل اصلی بیشتر سوانح جاده ای، جاده های کشور در شان مردم نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید