لیست قرمز پستانداران و علوفه ای که باید مدیریت شده تامین گردد

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، خبرنگاران/خراسان جنوبی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اعلام کرد: براساس لیست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN)، پنج گونه پستاندار در معرض تهدید قرار گرفته اند، اما با این وجود در تعدادی از منطقه ها استان، آب و علوفه به صورت دستی البته به شیوه تدریجی و مدیریت شده تامین شده است که تاثیر بسزایی بر روی حفظ جمعیت حیات وحش و جلوگیری از مهاجرت آنان داشته است.

لیست قرمز پستانداران و علوفه ای که باید مدیریت شده تامین گردد

بهمن مودی در گفت وگو با وبلاگ تکنولوپ اظهار کرد: جنوبی هفت منطقه حفاظت شده و سه پناهگاه حیات وحش دارد که به وسیله حفاظت محیط زیست مدیریت می گردد.

وی اضافه کرد: براساس سرشماری پاییزه امسال جمعیت پستانداران شاخص استان در امسال نسبت به سال گذشته 21.6 درصد افزایش یافته است که این امر ما را به آینده امیدوارتر می نماید.

وی اضافه کرد: عوامل متعددی در افزایش جمعیت حیات وحش استان موثر بوده است که از جمله آن می توان به جلوگیری از شکار و صید غیرمجاز، برخورد قاطع با متخلفین شکار و صید، ایجاد امنیت در زیستگاه ها و بعلاوه افزایش 10 درصدی وسعت منطقه ها مورد سرشماری اشاره نمود چرا که براساس قانون همه ساله 10 درصد به وسعت منطقه های که قبلا سرشماری شده، اضافه می گردد.

وی با بیان اینکه از جمله سایر عوامل موثر رشد طبیعی جمعیت حیات وحش به واسطه زاد و ولد است که در صورت فراهم بودن شرایط زیستی مناسب همه ساله اتفاق می افتد، توضیح داد: با توجه به خشکسالی های اخیر در تعدادی از منطقه ها، آب و علوفه به صورت دستی البته به شیوه تدریجی و مدیریت شده تامین شده است که تاثیر بسزایی بر روی حفظ جمعیت حیات وحش و جلوگیری از مهاجرت آنان داشته است.

مودی ادامه داد: با توجه به اینکه جمعیت گوشتخوارانی مانند پلنگ و یوزپلنگ در طبیعت بسیار کاهش یافته است، در این شرایط بیشتر حیات وحشی که سن آنان بالای 9 سال است، دندان های خود را از دست می دهند و نمی توانند از علوفه ها تغذیه نمایند.

وی توضیح داد: متاسفانه عوامل متعددی مانند بهره برداری ناپایدار از منابع و فعالیت های انسانی مخرب تنوع زیستی استان را تهدید می نماید و از طرفی چرای بیش از ظرفیت مراتع صدماتی را به جوامع گیاهی وارد آورده و شکار وگاها تله گذاری غیرمجاز نیز، جمعیت حیات وحش برجسته را کاهش داده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان نمود: براساس لیست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) ، پنج گونه پستاندار(یوزپلنگ، قوچ و میش، کل و بز، آهو، زرده بر)، شش گونه پرنده(بالابان، کرکس کوچک، عقاب تالابی، عقاب شاهی، هوبره، اردک سرسفید) و سه گونه خزنده(لاک پشت آسیایی، لاک پشت مهمیزدار و آگامای سروزغی ایرانی) در زمره گونه های در معرض تهدید قرار گرفته اند.

وی اعلام نمود: اگرچه فعالیت هایی برای جلوگیری از تخریب تنوع زیستی و احیای منابع طبیعی آسیب دیده اجرا شده است و بعلاوه در سال های اخیر شاهد نگرش مثبت مردم استان نسبت به رعایت حقوق حیوانات هستیم، اما متاسفانه عوامل مختلفی مانند وقوع خشکسالی های طولانی و مکرر در کنار بهره برداری بی رویه از منابع آب، خاک و پوشش گیاهی، زوال تنوع زیستی را شدت بخشیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "لیست قرمز پستانداران و علوفه ای که باید مدیریت شده تامین گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیست قرمز پستانداران و علوفه ای که باید مدیریت شده تامین گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید