نمایش یک مار دو سر بسیار کمیاب در باغ وحش تگزاس

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، پس از گذشت بیش از دو سال وقفه برای بهبود یافتن از آسیب دیدگی، یک مار دو سر کمیاب در باغ وحشی در تگزاس دوباره به نمایش گذاشته شد و بار دیگر در کانون توجه نهاده شد.

نمایش یک مار دو سر بسیار کمیاب در باغ وحش تگزاس

به گزارش فرادید؛ این مار خارق العاده دو نام برای دو سرش دارد: پانچو و لِفتی؛ او اکنون در محوطه ای با طراحی خاص در باغ وحش کامِرون در تگزاس مرکزی بین دالاس و آستین زندگی می نماید.

پانچو و لِفتی برای نخستین بار سال 2016 وارد باغ وحش شد. زنی که نزدیک واکو زندگی می نماید، مار را وقتی توله بوده در حیاط خانه اش می بیند. آن موقع، زیست شناسان سن این موجود 8 اینچی را بین 6 تا 8 هفته تخمین زدند. این خزنده که یک مار موش خوار غربی (Pantherophis obsoletus) است، قبل از به نمایش گذاشته شدن در سال 2018، یک قرنطینه 18 ماهه را پشت سر گذاشت.

عکسیکه در سال 2016 از پانچو و لفتی گرفته شده؛ زمانی که این مار چند هفته بیشتر سن نداشت

این مار دارای یک بیماری نادر به نام بای سِفالی (دوسَری) است. این بیماری زمانی شکل می گیرد که یک جنینِ تک، آغاز به تقسیم شدن به دوقلوهای همسان می نماید اما به طور کامل جدا نمی گردد. وقتی این شرایط در انسان ایجاد گردد، دوقلوهای بهم چسبیده بوجود می آیند. به لطف کشف فسیل یک خزنده دو سر در چین امروزی، دانشمندان می توانند قدمت این پدیده را دست کم به 150 میلیون سال پیش تخمین بزنند.

اما کوشش برای حرکت در دنیا با دو سر و دو مغز، چالش برانگیز است. از آنجا که بدن پانچو و لِفتی، از دو مرکز فرماندهی سیگنال دریافت می نماید، حرکات آن ناهماهنگ و ناهنجار است. در فوریه 2021، این مار در حالی که سعی داشت در دو جهت مختلف حرکت کند، گردن چپش را زخمی کرد. نگهبانان باغ وحش مار را از دید عموم خارج کردند تا به او فرصت بهبود دهند.

بهبودی زخم این مار بیش از یک سال طول کشید، سپس دامپزشکان تصمیم گرفتند یک سال دیگر به او استراحت دهند تا سلامت کامل خود را بدست آورد.

اکنون، نمایشگاه مار که در ساختمان آکواریوم آب شیرین باغ وحش قرار گرفته است، جز علف هیچ سنگ یا شاخه ای ندارد که به این مار آسیبی برساند. مسئولان باغ وحش در فیس بوک اعلام کردند: ما امیدواریم این طرح، پوشش کافی برای مار فراهم کند تا از نظر فیزیکی امنیت داشته باشد و دوباره به گردنش آسیب نرسد.

این مار اکنون 8ساله است و طول آن دو تا سه فوت است، اما این مقدار برای مار موش خوار که معمولاً بین سه تا پنج فوت رشد می نماید، کم است.

کریستین هوپا از Waco Tribune-Herald سال 2018 گزارش داد که وقتی پانچو و لفتی برای نخستین بار به باغ وحش رسیدند، سر چپش غالب بود و معمولاً بیشتر وعده های غذایی را مصرف می کرد.

مدی مایکلز بویس، نگهبان ارشد باغ وحش خزندگان و دوزیستان به دالاس مورنینگ نیوز گفته است: مغز راست بسیار مسلط تر است و تمایل دارد مسیر حرکت را کنترل کند و اینطور به نظر می رسد که مغز چپ فقط همراهی می نماید.

مارها و دیگر موجوداتی که با دو سر متولد می شوند، معمولاً در حیات وحش زنده نمی مانند، زیرا داشتن دو مغز به این معناست که بدن پیغام های متناقضی دریافت می نماید و گاهی اوقات در لحظات حیاتی مانند زمانی که حیوان تصمیم می گیرد از چه جهتی از دست شکارچی فرار کند مشکل ساز می گردد. برای نمونه، سال 2020، گربه خانگی خانواده ای در فلوریدا از درب ورود سگ یک مار سیاه دو سر جنوبی را به داخل خانه کشاند.

منبع: فرارو

به "نمایش یک مار دو سر بسیار کمیاب در باغ وحش تگزاس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایش یک مار دو سر بسیار کمیاب در باغ وحش تگزاس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید