واکنش روسیه به بیانیه رهبران فنلاند درباره پیوستن به ناتو

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، وزارت خارجه روسیه اعلام نمود که مسکو درصورت ملحق شدن فنلاند به تانو اقدامات فنی و نظامی را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

واکنش روسیه به بیانیه رهبران فنلاند درباره پیوستن به ناتو

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام نمود که بیانیه سائولی نینیسته، رئیس جمهوری و سانا مارین، نخست وزیر فنلاند و تایید ایده ملحق شدن این کشور به ناتو به وسیله آنها، یک تغییر بنیادی در رویکرد سیاست خارجی فنلاند است.

این وزارتخانه اشاره نمود که روسیه به فنلاند اطمینان داده است که هیچگونه سوء نیتی نسبت به این کشور وجود ندارد.

وزارت خارجه روسیه در ادامه کشورهای عضو ناتو را مسئول فشار بر فنلاند به منظور متقاعد کردن این کشور برای پیوستن به ناتو دانست.

در این بیانیه آمده است: هدف ناتو؛ تداوم نفوذ به سوی مرزهای روسیه و ایجاد بال دیگری برای تهدید نظامی کشورمان است و تاریخ درباره دلایلی که فنلاند تبدیل شدن خاکش به جبهه ای برای رویارویی نظامی با روسیه و ازدست دادن استقلال خود در تصمیم گیری را با آنها توجیه می نماید، قضاوت خواهد نمود.

وزارت خارجه روسیه بعلاوه تاکید نمود: روسیه بارها تاکید نموده است که حق انتخاب راه های تضمین امنیت ملی فنلاند متعلق به مقامات و مردم این کشور است و هلسینکی باید مسئولیت و عواقب پیوستن به ناتو را برعهده بگیرد.

این وزارتخانه در ادامه هشدار داد که پیوستن فنلاند به ناتو، به شدت به روابط دوجانبه و کوشش ها برای حمایت از ثبات و امنیت در شمال اروپا آسیب می زند.

در ادامه این بیانیه بعلاوه آمده است: در صورت ملحق شدن فنلاند به ناتو روسیه ناگزیر خواهد شد اقدامات نظامی و فنی را برای مقابله با خطرات این اقدام برای امنیت ملی خود انجام دهد.

در این بیانیه تاکید شده است: پیوستن فنلاند به ناتو نقض صریح تعهدات بین المللی این کشور ازجمله معاهدات صلح پاریس در سال 1947 و بعلاوه توافقنامه منعقد شده میان مسکو و هلسینکی در سال 1992 درباره مبانی اصول میان آنها است. این توافقنامه تصریح می نماید که دو کشور متعهد هستند تا اجازه استفاده از سرزمین خود برای تهاجم نظامی علیه یکدیگر را ندهند.

وزارت خارجه روسیه در سرانجام اظهار داشت: ما با توجه به شرایط پاسخ خواهیم داد.

این بیانیه پس از آن صادر شد که رئیس جمهوری و نخست وزیر فنلاند در بیانیه ای مشترک تاکید نمودند که در پی پیوستن هرچه سریعتر این کشور به پیمان ناتو هستند.

در این بیانیه که به امضای سائولی نینیسته، رئیس جمهوری و سانا مارین، نخست وزیر این کشور رسیده، آمده است: در هفته های اخیر بحث های مهمی در خصوص عضویت احتمالی فنلاند در ناتو صورت گرفت. زمان ضروری است تا مجلس و کل جامعه فنلاند موضع خود را در این خصوص اعلام نمایند. ضمن اینکه زمان ضروری است تا برای این موضوع با کشورهای عضو این پیمان و بعلاوه سوئد مصاحبه کنیم.

این دو مقام ارشد فنلاند در ادامه تاکید نمودند که لحظه تصمیم گیری نزدیک است و هلسینکی باید برای عضویت در ناتو درخواست خود را ارائه دهد.

در بخش دیگری از این بیانیه با اعلام حمایت این دو مقام ارشد دولتی از عضویت در ناتو آمده است: عضویت در ناتو فنلاند را تقویت خواهد نمود ضمن اینکه فنلاند هم به عنوان عضوی از ناتو اثری متقابل روی کل این اتحاد دفاعی خواهد گذاشت. ما امیدواریم که اقدامات ملی که لازمه این تصمیم است به سرعت در آینده نزدیک صورت پذیرد.

منبع: فرارو

به "واکنش روسیه به بیانیه رهبران فنلاند درباره پیوستن به ناتو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش روسیه به بیانیه رهبران فنلاند درباره پیوستن به ناتو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید