وقتی از دل یک هنر اصیل، نان بیرون می آید

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، بانوی هنرمند اهل فردوس با احیا و راه اندازی کارگاه های فرش بافی توانسته برای 250 نفر شغل ایجاد کند.

وقتی از دل یک هنر اصیل، نان بیرون می آید

زنان و مردان قالی باف گاهی با تأسیس یک کارگاه کوچک آموزش قالی بافی، سعی در توسعه این هنر و صنعت نسبتاَ فراموش شده دارند که خانم جوادی یکی از این کارآفرینان است.

گره خوردن عشق و هنر

سراغ کارگاه بانویی خوش ذوق در شهرستان فردوس را گرفتیم، کار آفرینی که حدود بیست سال است در حوزه فرش بافی فعالیت دارد.

خانم جوادی به خبرنگار ما می گوید: به هنر فرش بافی از نوجوانی علاقه زیادی داشتم و در ابتدا با 4 دستگاه آغاز به بافندگی کردم و اکنون 6 کارگاه بافندگی در شهرستان فردوس و حومه دارم.

او با اشاره به اینکه این کار را با سرمایه اندک آغاز کردم می گوید: ابتدا خودم کارآموز بودم و کم کم به این فکر افتادم که خود کارآفرین شوم و این هنر را توسعه دهم و به نوعی بسیاری از زنان خانه دار بتوانند هم لحظات بیکاری خود را پرنمایند و هم عایدیی برای خانواده فراهم نمایند.

نان اشتغال بر سر سفره 250 بافنده

این بانوی کارآفرین فردوسی حالا با را اندازی کارگاه ها، برای 250 بانو به صورت متمرکز و غیر متمرکز شغل ایجاد کند که در حال فرش بافی هستند.

خانم جوادی برای بافت فرش در خارج از کارگاه هم به کارآموزان یا افرادی که امکان حضور در کارگاه نداشته باشند، ابزار کار و مواد اولیه را در منزل تحویل می دهد.

پشت دار قالی در کنار یکی از این بانوان که در چشم به هم زدنی نخ های رنگی را تبدیل به طرحی زیبا می نماید نشستم، او می گوید: یک سالی می گردد که در کارگاه مشغول به فعالیت هستم این کار هم یک منبع عایدیی برای ما زنان خانه دار است و هم به نوعی باعث حفظ و توسعه هنر اصیل ایرانی می شویم.

او اضافه نمود: من این هنر را از کودکی و نزد مادرم آموختم چرا که این یک هنر قدیمی است و نیاکان ما هم از این راه امرار معاش می کردند.

بانوی دیگری که در حال چله کشی قالی بود، گفت: اینجا به تنهایی روزانه 10 هزار گره می زنم و هر روز در این کارگاه کنار دیگر بانوان کوشش می کنیم تا در هر خانه ایرانی یک فرش دستبافت از دیار خراسان جنوبی باشد.

او اعلام کرد: امرار معاش به وسیله فرش بافی یعنی کسب در آمد حلال، چرا که هنر و زحمت دست خود ماست.

خانم جوادی که از ظرفیت نوغانداری این منطقه برای فراوری ابریشم استفاده نموده در این باره به ما می گوید: برای فراوری فرش های ابریشمی به ابریشم زیادی احتیاج داشتم و تصمیم گرفتم به جای استفاده از ابریشم های وارداتی از ظرفیت خود منطقه استفاده کنم که توتستان های زیادی دارد.

او اضافه نمود: برای این کار پیله های کرم ابریشم را از نوغان دار تحویل می گیریم و سپس با دستگاه های ریسندگی ابریشم نخ را از پیله جدا می کنیم و بعد از فرآوری، آن را در دست بافته هایمان به کار می بریم.

جوادی اعلام کرد: از هر پیله حدود 60 کیلو الیاف فراوری می گردد و یک نخ حاصل مونتاژ صد تا پیله می باشد.

بیشتر بخوانید

  • گره کور فراوری فرش دستباف در خراسان جنوبی
  • بافت 690 متر مربع فرش برای اهدا به عتبات عالیات

  • عایدی 280 میلیارد تومانی بافت فرش در خراسان جنوبی

این بانوی کارآفرین مطرح کرد: هرچند این کار به دقت و ظرافت زیادی احتیاج دارد و کارسخت و پرزحمتی است، ولی همینکه بتوانیم از ظرفیت منطقه استفاده کنیم خود کار بسیار لذت بخشی است.

استفاده از ابریشم در بافت فرش، هم عایدی بافندگان منطقه را افزایش داده و هم شهرستان فردوس را نفیس باف نموده است.

خانم جوادی می گوید: بافت معمول منطقه، فرش نائین بوده و حدود دو سالی است که فرش تمام ابریشم و تمام کرک طرح قم و کرمان می بافیم.

او گفت: با این اقدام هم دستمزد بافندگان تا 40 درصد افزایش یافته و هم منطقه به نوعی نفیس باف شده است.

او که با این کارش به نوعی زنجیره ارزش ابریشم را در شهرستان فردوس تکمیل نموده می گوید: فرق اینگونه فرش های نفیس با سایر فرش ها این است که در زیبایی و جذابت بسیار بالا منحصر به فرد می باشند و دیگر اینکه در عین سبک بودن، دارای استحکام و کیفیت بالاتری هستند.

بافت در فردوس، فروش در خارج کشور

تنوع و فراوری فرش دستباف، این هنر صنعت علاوه بر معرفی فرهنگ و تمدن کهن دیار خراسان جنوبی توانسته طرفدارانی را در کشور های خارجی پیدا کند.

خانم جوادی کارآفرین فرش دستباف فردوسی می گوید: سالانه 10 هزار متر مربع انواع فرش در این کارگاه ها فراوری می شوند که تجار محلی، بخشی از این فرش ها را به علت زیبایی، اصالت در طرح و نقشه و ظرافت فرش های خراسان جنوبی، به کشور های آلمان، سوئیس و حوزه خلیج فارس صادر می می نمایند.

او اعلام کرد: در داخل کشور هم فرش های ما در بین استان های دیگر که تمکن مالی آنان بهتر است از جمله تهران، اصفهان و تبریز مشتریان خود را دارد.

نقش حمایت بر تن فرش های خوش طرح و رنگ

در حالی نام خراسان جنوبی سالهاست با فرش دستباف این هنر چندین هزار ساله ایرانیان گره خورده است که کارآفرینان و بافندگان از کم توجهی مسئولان به مسائل صنعت فرش دستباف گلایه دارند.

خانم جوادی کارآفرین پیروز فردوسی می گوید: من عاشق کارم هستم، اما برایمان سودی ندارد و هیچ حمایتی از بافنده نمی گردد.

او اعلام کرد: هزینه مصالح، بافنده و اداره کارگاه در دو سال اخیر به شدت افزایش یافته است و سود چندانی نصیب کارآفرین نمی گردد.

او ادامه داد: اگر مرکز ملی فرش، ما کارآفرینان و فراورینمایندگان فرش ایرانی را با خریداران خارجی مرتبط کند تا بتوانیم بدون واسطه ها و دلالان محصولمان را بفروشیم و سود حاصل از دسترنج خودمان را به دست خواهیم آورد؛ با این کار دست دلالان کوتاه و چراغ امید در دل بافندگان فرش استان روشن می گردد.

فرش دستباف خراسان جنوبی احتیاج به حمایت بیشتری دارد تا بتواند به روزگار خوشش برگردد؛ اگر مسئولان پای کار بیایند و این فرش های خوش طرح و رنگ را در زمینه های فروش حمایت نمایند و بیمه قالی بافان هم پرداخت گردد، بافندگان هم با انگیزه بیشتری به فراوری خواهند پرداخت.

گزارش از سمیرا گنجی

وبلاگ تکنولوپ خراسان جنوبی بیرجند

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "وقتی از دل یک هنر اصیل، نان بیرون می آید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی از دل یک هنر اصیل، نان بیرون می آید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید