ابتلاء 630 نفر به سالک در خراسان رضوی در شش ماهه نخست امسال

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در نیمه اول سال سال جاری 630 مورد ابتلا به سالک داشته ایم.

ابتلاء 630 نفر به سالک در خراسان رضوی در شش ماهه نخست امسال

ناصر امینی در خصوص بیماری سالک اظهار کرد: سالک، بیماری انگلی است که از طریق تک یاخته یا انگل ایجاد شده و به صورت پوستی تظاهر پیدا می کند. این بیماری، بومی کشور ایران و چند کشور آسیایی دیگر است و این بحث که این بیماری ریشه کن شود امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه عامل این بیماری انگلی، لیشمانیا است، شرح داد: انتقال بیماری سالک به انسان، از طریق پشه ها انجام می شود. در ابتدا انگل وارد بدن پشه خاکی می شود و بعد در حین پرواز در محدوده زندگی خودش، سایر افراد و حیوانات را مورد گزش قرار می دهد و بیماری را منتقل می کند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص انواع بیماری سالک در کشور بیان کرد: در ایران، دو نوع سالک شهری (خشک) و روستایی (مرطوب) وجود دارد که از ظاهر زخم تفاوت این دو نوع معین می شود. در سالک نوع روستایی ترشحات چرکی روی زخم وجود دارد و اطراف آن نیز قرمز و برجسته است که به همین دلیل به آن نوع مرطوب گفته می شود.

امینی با اشاره به آمار بیماری سالک در خراسان رضوی بیان نمود: آمار افراد مبتلا به بیماری سالک در خراسان رضوی بالا بوده و مشهد نیز بیشترین میانگین آمار مبتلایان سالانه به سالک را در استان به خود اختصاص داده و شهرستان های سرخس و درگز نیز در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی ادامه داد: از سال 1392 تا 1400 تمامی دستگاه ها اعم از شهرداری، فرمانداری، دامپزشکی و مراکز بهداشت پای کار بودند که نتیجه آن روند نزولی این بیماری بود. متاسفانه از 1400 حدود 9 درصد این بیماری افزایش پیدا کرد. تعداد مبتلایان در سال 1399، 765 مورد ، در سال 1400، 833 مورد و در نیمه اول سال 1401، 630 مورد گزش پشه خاکی داشته ایم.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص درمان بیماری سالک گفت: هر زخمی که بهبود آن بیش از 14 روز طول بکشد، شک به بیماری سالک را ایجاد می کند و در خراسان رضوی که این بیماری بومی منطقه است به زخم بهبودنیافته بعد از دوهفته برچسب سالک زده می شود و فرد مبتلا باید به پزشک مراجعه کند. پزشک از زخم، آزمایش و نمونه گیری انجام می دهد و بعد از تایید بیماری سالک، بیمار به مراکز درمان سالک معرفی می شود.

امینی در ادامه افزود: درمان سالک، در مراکز خدمات جامع سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صورت رایگان انجام می شود. دو نوع درمان موضعی و سیستمیک برای این بیماری انگلی وجود دارد که تشخیص درمان آن با پزشک متخصص است. در درمان موضعی، گلوکانتیم به صورت هفته ای در محل زخم تزریق می شود. در کنار این تزریق، کرایو تراپی یا سرمادرمانی نیز هر دو هفته یک بار برای بیمار انجام می شود. درمان سیستمیک به صورت عضلانی است از طریق پزشک مدت درمان معین می شود.

وی با اشاره به اقداماتی که باید در بحث پیشگیری از بیماری سالک انجام شود، بیان کرد: پشه خاکی در منطقه ها گرم، مرطوب و تاریک یعنی در کناره دیوارها، نخاله های ساختمانی، ساختمان های تازه ساخت که نمای آجری دارد، در محل ریختن زباله ها، آب های جاری در کانال ها و در مکان های غیر بهداشتی زندگی و توسعه پیدا می کند که غالبا تعداد این پشه و حیوانات انگلی در حاشیه شهر بیشتر است که باید جمعیت آن ها کنترل شود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در جمع آوری و دفع مناسب زباله، نخاله های ساختمانی و تسطیح مخروبه ها که مکان های مناسبی برای تکثیر پشه خاکی هستند، دقت شده و شهروندان با مسئولان مربوطه همکاری کنند. افراد در منطقه های که این بیماری وجود دارد حتی الامکان در هنگام غروب آفتاب و شب از خانه خارج نشوند، زیرا در این زمان پشه خاکی حداکثر فعالیت را دارد.

امینی خاطر نشان کرد: روی پنجره ها توری مناسب نصب شده و پشت درها پرده مناسب آویزان شود تا امکان ورود پشه خاکی به داخل خانه به حداقل برسد. هنگام غروب آفتاب و در طول شب از پشه بند آغشته به حشره کش استفاده کنید. اگر مجبور به خروج از خانه هستید، حتما از لباس مناسب استفاده شود و قسمت های باز بدن را بپوشانید تا مورد گزش قرار نگیرید.

وبلاگ تکنولوپ خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "ابتلاء 630 نفر به سالک در خراسان رضوی در شش ماهه نخست امسال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابتلاء 630 نفر به سالک در خراسان رضوی در شش ماهه نخست امسال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید