ژِئوپلیتیک فضای مجازی؛ مواضع ترامپ و بایدن در عرصه سایبری

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، خبرنگاران، گروه بین المل - مهدی پورحسنی: گسترش استفاده از فناوری های اطلاعاتی- ارتباطاتی و شکل گیری جامعه اطلاعاتی قرن بیست و یکم از چنان اهمیتی برخوردار است که یکی از معیارهای انتخاب نامزدهای ریاست جمهوری در بسیاری از کشورها به ویژه آنهایی که وابستگی بیشتری به این گونه فناوری ها پیدا نموده اند؛ نوع واکنش سیاسی و برنامه آنها نسبت به مولفه های گوناگون فضای مجازی مانند امنیت، حریم خصوصی و چگونگی واکنش به رقبای جهانی است. لذا در آمریکا، جو بایدن و دونالد ترامپ به عنوان دو نامزد ریاست جمهوری 2020، در سخنرانی ها و فعالیت هایشان، مواضعی را نسبت به فضای مجازی مطرح نموده اند که به آنالیز آن می پردازیم.

ژِئوپلیتیک فضای مجازی؛ مواضع ترامپ و بایدن در عرصه سایبری

*مواضع دونالد ترامپ؛ نامزد حزب جمهوریخواه

ترامپ به عنوان رئیس جمهور فعلی آمریکا، یک تفاوت با جو بایدن رقیب دموکرات دارد و آن این است که باید از عملکرد چهار ساله اش در کاخ سفید دفاع کند حال آنکه سیاستش در حوزه فضای مجازی، تقریباً ادامه برنامه های دور اول زمامداریش خواهد بود که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد.

دخالت ادعایی روسیه در فرایند انتخاباتی آمریکا

یکی از چالش های ترامپ پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016، اتهام دخالت مجازی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور بود. او ابتدا منکر دخالت روسیه شد ولی بعداً دخالت هکرهای روسی را پذیرفت اما گفت که دیگر کشورها مانند چین هم این اقدامات را انجام می دهند و گفت که در این خصوص با روسیه تبانی ننموده و اقدام هکرها هم در نتیجه انتخابات آمریکا تاثیری نداشته است.

راهبرد او در رقابت 2020 نیز مبتنی بر تداوم اتهام زدایی از خود در تبانی ادعایی با روسیه است. به همین دلیل، وبسایت کارزار انتخاباتی ترامپ لیستی از اقدامات علیه دخالت روسیه شامل تحریم ها علیه هکرهای روسی، اتهامات جنایی علیه بعضی از افسران اطلاعاتی روسیه و اخراج دیپلمات های روسیه برای نقض حریم دیتا (داده های) آمریکا را به نمایش گذاشته است.

درگیری سیاسی با بعضی غول های فناوری اطلاعات

ترامپ در طول دوره ریاست جمهوری با تعدادی از شرکت های عظیم فناوری آمریکا درافتاده است. او می گوید غول های فناوری سلیکون ولی مانند گوگل و فیس بوک تهدید بیشتری برای انتخابات آمریکا هستند تا روسیه زیرا اینها تعصب های ضد محافظه کارانه دارند و کوشش می نمایند تا وی را شکست دهند. بر همین اساس، در ژوئیه 2019، وزارت دادگستری آمریکا گفت به طور گسترده، در حال اجرا آنالیز های ضد انحصار از پلات فورم های آنلاین است ولی نامی از کمپانی خاصی نبرد حال آنکه تحلیلگران می گویند که تحقیقات بر گوگل، آمازون و فیس بوک متمرکز است.

امنیتی کردن فضای مجازی

درسال 2018، ترامپ با امضای یک دستورالعمل، دست فرماندهی سایبری آمریکا را برای انجام حملات تهاجمی علیه روسیه و دیگر اهداف خارجی باز گذاشت. وی در سال 2019 نیز یک فرمان اجرایی برای افزایش تعداد کارکنان امنیت سایبری در دولت فدرال صادر کرد. او همچنین به تعطیلی دفتر هماهنگ نماینده سایبری وزارت خارجه آمریکا رضایت داد که تحلیل گران آن را نشان دهنده افزایش نقش نهادهای امنیتی نسبت به وزارت خارجه تعبیر کردند.

همچنین، در دوره اول ریاست جمهوری ترامپ، مجلس نمایندگان آمریکا برنامه نظارت بر فضای مجازی و کلیه ارتباطات اتباع آمریکایی با دیگر کشورها را بدون الزام به در اختیار داشتن حکم قضایی تمدید کرد. این قانون که از سال 2001 و به دنبال حملات تروریستی اعضای القاعده به ایالات متحده تصویب شده بود؛ شرکت های ارتباطاتی ایالات متحده مانند گوگل و ای تی اند تی را ملزم می نماید که اطلاعات تماس از داخل آمریکا با خارج را بدون حکم قضایی در اختیار سرویس های امنیتی آمریکا قرار دهند.

نقض بی طرفی شبکه ای

یکی از تصمیماتی که کمیسیون فدرال آمریکا در اولین سال از دوران زمامداری ترامپ اتخاذ کرد، نقض بی طرفی شبکه ای بود.

این قانون در سال 2015 به تصویب رسید و شامل اصول و آئین نامه هایی است که باعث می شود ارائه نمایندگان خدمات اینترنتی نسبت به انتشار همه نوع محتوای موجود در اینترنت رفتار یکسانی داشته باشند. به عنوان مثال، ارائه نماینده خدمات اینترنتی مانند وری زون و یا کام کست نمی تواند سرعت نمایش سرویس های آنلاین فیلم نت فیلیکس را به نفع شبکه سی ان ان کاهش دهد.

اما مخالفان این قانون معتقدند که غول های ارتباطاتی آمریکا مانند کام کست و ورایزن با دریافت مبالغی از تولیدنمایندگان محتوا و همچنین کاربران و شرکت های عظیمی مانند یوتیوب برنده اصلی نقض بی طرفی شبکه ای خواهند بود. از طرف دیگر، این اقدام ممکن است باعث نقض حریم خصوصی کاربران و کاهش جریان آزاد اطلاعات شود.

*مواضع جو بایدن؛ نامزد حزب دموکرات

چند جانبه گرایی

جو بایدن تهدیدهای سایبری را چالش فزاینده برای امنیت ملی، امنیت انتخاباتی و سلامت دموکراسی آمریکا اعلام نموده است و گفته اگر رئیس جمهور شود یک اجلاس جهانی برای فشار به شرکت های فناوری برگزار می نماید تا مطمئن شود این فناوری ها برای گسترش نفرت و دامن زدن به خشونت استفاده نمی شود. او همچنین گفته که برای توسعه فناوری نسل 5 تلفن همراه با متحدین کار خواهد نمود تا این فناوری ها را از نفوذ دشمنان آمریکا محفوظ بدارد. کار با تشکل های غیر انتفاعی مانند کمیسیون فراآتلانتیکی برای سلامت انتخاباتی نیز از دیگر برنامه های اعلامی او است.

توجه بیشتر به امنیت زیرساخت ها

بایدن در مورد آسیب پذیری زیرساخت های سایبری، شبکه های حمل و نقل، شبکه های انتقال برق و سیستم های انتخاباتی هشدار داده و خواهان سرمایه گذاری بیشتر روی استانداردهای نظارتی شده است. او همچنین در مورد توانایی های روسیه و چین برای بهره برداری از خلاء های موجود و سوء استفاده از قوانین اقتصادی برای دور زدن ممنوعیت استفاده از منابع اقتصادی خارجی در طول انتخابات، ابراز نگرانی نموده است.

مسئولیت بیشتر پلتفورم های آنلاین

نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دنبال لغو مقرراتی است که پلاتفورم های آنلاین مانند فیسبوک را از مسئولیت مطالب منتشر شده توسط کاربران مبرا می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ژِئوپلیتیک فضای مجازی؛ مواضع ترامپ و بایدن در عرصه سایبری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ژِئوپلیتیک فضای مجازی؛ مواضع ترامپ و بایدن در عرصه سایبری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید