کاشف مقبره کوروش چه کسی بود؟

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، قبل از سفر رابرت، همگان آرامگاه کنونی کوروش را نیز متعلق به مادر سلیمان می دانستند و این بنا هم به مشهد مادر سلیمان شناخته می شد. رابرت اولین فردی بود که متوجه شد این آرامگاه به کوروش بزرگ پادشاه هخامنشی تعلق دارد.

کاشف مقبره کوروش چه کسی بود؟

سر رابرت کر پورتر که به عنوان نقاش درباری تزار روسیه منصوب شده بود عمده معروفیت خویش را به علت سفر به ایران و نقاشی از پاسارگاد را کسب کرد.

سفر طولانی وی به ایران از سال 1817 میلادی آغاز شده و او به وسیله قفقاز نیز وارد ایران شد و سپس از عبور از تهران و اصفهان به تخت جمشید و پاسارگارد رفت و نقاشی تاریخی و معروفی نیز از آرامگاه کوروش از خود را به یادگار گذاشته است.

سر رابرت کر پورتر (Sir Robert Ker Porter) نویسنده، هنرمند، دیپلمات و گردشگر اسکاتلندی، برادر داستان نویسان نامدار آنا ماریا پورتر و جین پورتر بود. وی که در خانواده ای هنرپرور و نویسنده چشم به دنیا گگردده، و مادرش او را به لندن برد تا در آموزشگاه شاهی زیر نظر بنجامین وست هنر نقاشی بیاموزد.

سر رابرت کر پورتر تحصیلات هنری خویش را در آموزشگاه سلطنتی هنری لندن به سرانجام رساند و از اولین نقاشان سبک خاصی از چشم انداز در انگلستان بود که به پانوراما معروف شد. او که در سال 1804 میلادی پس از سفر به روسیه به عنوان نقاش تزار الکساندر اول منصوب شد.

سر رابرت کر پورتر

قبل از سفر رابرت، همگان آرامگاه کنونی کوروش را نیز متعلق به مادر سلیمان می دانستند و این بنا هم به مشهد مادر سلیمان شناخته می شد. رابرت اولین فردی بود که متوجه شد این آرامگاه به کوروش بزرگ پادشاه هخامنشی تعلق دارد.

او با شاهزاده روسی که پسر عموی الکسی نیکولاویچ نخستین رئیس آموزشگاه هنر های زیبای روسیه بود ازدواج نموده و ماموریت یافته تا از تخت جمشید و سایر مکان های ایران برای آموزشگاه هنر های زیبای روسیه درسال (20-1817) نقاشی کند.

در زمان حضور سر رابرت کر پورتر در ایران، پرتره فتحعلی شاه قاجار را هم نقاشی نموده و به خاطر این اثر، نشان شیر و خورشید را دریافت کرد.

پرتره فتحعلی شاه قاجار اثر سر رابرت کر پورتر

آلبوم های نقاشی های وی از آسیا، گرجستان، ارمنستان، بابل باستان که در طول سال های 1817، 1818، 1819 و 1820 کشیده شده است در کتابخانه بریتانیا و موزه هرمیتاژ سنت پترزبورگ هم نگهداری می گردد.

سفر بلندمدت او به ایران که از سال 1817 میلادی آغاز شده بود، از سمت قفقاز به ایران و بعد هم با گذشتن از تهران و اصفهان به تخت جمشید و پاسارگاد هم انجام پذیرفت. وی نگاره تاریخی و نامداری از آرامگاه کوروش بزرگ از خود به یادگار گذاشته و در حقیقت بزرگ ترین انگیزه آوازه اش نگاره هایش از پاسارگاد است.

نقاشی های کرپورتر از مردم کوچه و بازار ایران

از این هنرمند سفرنامه ای با نام سفرنامه کرپورتر بازمانده که دربردارنده نقاشی های وی از آثار باستانی است.

رابرت به منطقه ها و کشور های مختلفی هم سفر می کرد و از منظره ها بسیاری نقاشی می کشید. در سال 1813 رابرت به انگلستان بازگشت و مقام شوالیه را نیز دریافت کرد. رابرت هم در سال 1842 میلادی درگذشت و در شهر سن پترزبورگ روسیه به خاک سپرده شد. یادمانی نیز از وی در انگلستان در کلیسای جامع بریستول ساخته شده است.

منبع: تاریخ ما

منبع: فرادید

به "کاشف مقبره کوروش چه کسی بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاشف مقبره کوروش چه کسی بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید