کشف بقایای پستانداری که 120 میلیون سال پیش خورده شد!

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، دیرین شناسان می گویند پای یک پستاندار به میزان موش را در قفسه سینه فسیل شده یک میکروراپتورِ درنده شناسایی نموده اند.

کشف بقایای پستانداری که 120 میلیون سال پیش خورده شد!

وبلاگ تکنولوپ | شاید این کشف برای شخصیت های فیلم علمی تخیلیِ پارک ژوراسیک (سال 1993) ترسناک بود، اما دانشمندان باور دارند نخستین پستاندار خورده شده به وسیله یک دایناسور را کشف نموده اند. با آنالیز این فسیل 120 میلیون ساله که متعلق به یک دایناسور کوچک پردار است، پای یک حیوان درون قفسه سینه این جانور پیدا شد.

به گزارش وبلاگ تکنولوپ ؛ دیرین شناسان می گویند یافته هایشان که در مجله دیرینه شناسیِ مهره داران منتشر شده است نخستین مدرکی است که نشان می دهد یک دایناسور، پستانداری را خورده است.

دکتر دیوید هان از دانشگاه کوئین ماریِ لندن، نخستین نویسنده این مطالعه گفته است: یافتن نمونه های غذا درون بدن دایناسور ها یک اتفاق نادر است، پس هر نمونه ای که کشف گردد واقعاٌ مهم است، چون مدرک مستقیمی است که نشان می دهد دایناسور ها از چه چیز هایی تغذیه می کردند. این پستاندار قطعاً از تبار انسان نیست، اما ما می توانیم نگاهی بیندازیم به بعضی از خویشاوندان باستانی مان که غذای دایناسور های گرسنه بودند. این مطالعه لحظات خیال انگیزی از نخستین مدرک خوردن یک پستاندار به وسیله دایناسور را به تصویر می کشد.

میکروراپتور ها در جنگل های باستانی در جایی که هم اکنون کشور چین است بین 113 تا 125 میلیون سال پیش زندگی می کردند. کارشناسان باور دارند با اینکه آن ها روی دو پا حرکت می کردند، بعضی گونه هایشان شاید قادر به پرواز های راهنمایی شده بودند. آن ها به میزان کلاغ یا گربه کوچک بودند و از درختی به درخت دیگر می رفتند تا حیوانات کوچک را شکار نمایند. نخستین نمونه کشف شده بیش از 20 سال پیش در سال 2000 تشریح شد، اما محققان می گویند تیم قبلی نتوانست بقایای یک حیوان دیگر درون بدن این دایناسور را ببیند.

تحلیل ها نشان می دهد که طعمه درون شکم این دایناسور پستانداری به میزان موش بوده که روی زمین می زیسته و بالارونده خوبی نبوده است. در تحقیقات پیشین میکروراپتور های دیگری پیدا شدند که درون شکم شان غذای غیر-پستاندار از جمله پرنده، مارمولک یا ماهی وجود داشت.

منبع: Theguardian

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید

به "کشف بقایای پستانداری که 120 میلیون سال پیش خورده شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف بقایای پستانداری که 120 میلیون سال پیش خورده شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید