کشف دو ابر سیاهچاله که همه چیز را سر راهشان می بلعند ، عکس

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، ایسنا نوشت: دانشمندان دو سیاه چاله کلان جرم را کشف نموده اند که در کنار هم همه چیز را می بلعند و تنها 750 سال نوری بین آنها فاصله وجود دارد.

کشف دو ابر سیاهچاله که همه چیز را سر راهشان می بلعند ، عکس

سیاه چاله ها به میزان کافی گیج نماینده هستند، چرا که منطقه ای در فضا هستند که گرانش آنها چنان زیاد است که هیچ چیز، حتی نور نمی تواند از آنها فرار کند.

اکنون اخترشناسان چیزی حتی قابل توجه تر را کشف نموده اند؛ دو سیاه چاله که در کنار هم در حال بلعیدن هستند.

این جفت به طور همزمان با فاصله 750 سال نوری از هم رشد می نمایند. آنها نزدیک ترین سیاه چاله ها به یکدیگر هستند که دانشمندان تا به امروز مشاهده نموده اند و در نهایت با هم ادغام و به یک ابرسیاه چاله غول پیکر تبدیل می شوند.

این دو سیاه چاله به وسیله پژوهشگران با استفاده از تلسکوپ ALMA، قوی ترین تلسکوپ برای رصد گاز و غبار مولکولی کشف شدند که در صحرای آتاکاما در آمریکای جنوبی واقع شده است.

هنگامی که ستاره شناسان به دو کهکشان در حال ادغام در صورت فلکی خرچنگ(سرطان) در فاصله 500 میلیون سال نوری از زمین نگاه می کردند، چیزی را دیدند که انتظارش را نداشتند. آن ها دو سیاه چاله درخشان را دیدند که به شکلی تهاجمی و پرخاشگرانه گرد و غبار، گاز و سایر موادی را که در اثر ادغام جابجا شده اند، می بلعند و گویی در یک ضیافت نشسته اند.

در حالی که این دو سیاه چاله از نظر کیهان شناسی به هم نزدیک هستند، تا چند صد میلیون سال دیگر ادغام نمی شوند. در نهایت، آنها آغاز به چرخیدن به دور یکدیگر خواهند کرد و مدار آنها با عبور گاز و ستارگان بین آنها فشرده می گردد.

به گفته پژوهشگران، در نهایت این سیاه چاله ها آغاز به فراوری امواج گرانشی بسیار قوی تر از هر موج گرانشی که تا به امروز شناسایی شده است، خواهند کرد و سپس با یکدیگر برخورد خواهند کرد و یک ابر سیاه چاله غول پیکر را تشکیل می دهند.

این یافته ها بعلاوه نشان می دهد که سیاه چاله های دوتایی و کهکشان های ادغام شده ای که آنها را ایجاد می نمایند، ممکن است در واقع به طور شگفت آوری در کیهان رایج باشند.

کارشناسان می گویند، استفاده از تلسکوپ ALMA یک تغییردهنده بازی است و یافتن دو سیاه چاله بسیار نزدیک به هم می تواند راه را برای پژوهش های بیشتر درباره این پدیده هموار کند.

مایکل کاس، پژوهشگر ارشد این مطالعه از رصدخانه ملی نجوم رادیویی می گوید: ALMA از این نظر منحصر به فرد است که می تواند از میان ستون های بزرگ گاز و غبار ببیند و به وضوح فضایی بسیار بالایی دست یابد تا اشیای بسیار نزدیک به هم را ببیند.

وی اضافه کرد: مطالعه ما یکی از نزدیکترین جفت های سیاه چاله ها را در ادغام کهکشان ها شناسایی نموده است و چون می دانیم ادغام کهکشان ها در دنیاِ دوردست بسیار رایج تر است، این سیاه چاله های دوتایی نیز ممکن است بسیار رایج تر از آنچه قبلا تصور می شد، باشند.

نتایج این پژوهش تازه در مجله The Astrophysical Journal Letters منتشر شده و در نشست انجمن نجوم آمریکا در سیاتل واشنگتن ارائه شده است.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "کشف دو ابر سیاهچاله که همه چیز را سر راهشان می بلعند ، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف دو ابر سیاهچاله که همه چیز را سر راهشان می بلعند ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید