یک شارژر برای همه چیز ، امشب اپل تسلیم می شود

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، پس از سال ها جنجال و درگیری با مقام های نظارتی احتمالا تا ساعاتی دیگر اپل از نخستین آیفون جهان با پورت یواس بی-سی (USB-C) به جای پورت قدیمی لایتنینگ رونمایی خواهد کرد.

یک شارژر برای همه چیز ، امشب اپل تسلیم می شود

در سال های اخیر تقریبا تمامی گوشی های موبایل به سمت پورت یواس بی - سی آمده اند اما اپل تنها شرکتی بود که با تکیه بر انحصار خود همچنان به استفاده از پورت و شارژرهای لایتنینگ اصرار داشت. این پورت مخصوص اپل بود و این شرکت از فروش کابل های آن سود هنگفتی به دست می آورد. خاتمه اما با فشار اتحادیه اروپا به شرکت های فناوری برای استانداردسازی پورت های گجت های الکترونیکی اپل هم رسما اظهار داشت که از این ماجرا تبعیت می کند.

یک تصمیم جدی

مهرماه سال گذشته مجلس اروپا به طرحی رأی مثبت داد که براساس آن همه سازندگان گوشی ها، تبلت ها و دوربین ها ازجمله اپل، مجبور به استفاده از USB-C برای فروش تجهیزات خود در کشورهای این اتحادیه شدند. قانون فعلی موسوم به دستورالعمل شارژر مشترک تأکید دارد که تمام گوشی های هوشمند، تبلت ها، دوربین ها، هدفون ها، هدست ها، کنسول های بازی دستی، اسپیکرهای قابل حمل، کتابخوان های الکترونیکی، ماوس و کیبورد و سیستم های ناوبری قابل حمل که در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به فروش می رسند، از تاریخ 28 دسامبر 2024 (8دی ماه 1403) باید دارای پورت USB-C باشند. علاوه بر این اگر توان شارژ این دستگاه ها بالاتر از 15وات باشد، باید از ویژگی USB Power Delivery پشتیبانی کنند. این ویژگی باعث می شود که شما بتوانید از شارژر یا همان آداپتور دستگاه های دیگر حتی با قدرت و توان متفاوت استفاده کنید.

غوغای یواس بی از نوع سی

شرکت های فناوری با فشار نهادهای قانونگذار مجبور شده اند به تدریج پورت همه دستگاه ها را یکسان سازی کنند. تقریبا دیگر نمی توان دستگاهی نو و با فروش جهانی پیدا کرد که دارای پورت های قدیمی شارژ مثل میکرویواس بی باشد. این مسئله باعث می شود که به جای داشتن چندین کابل و شارژر مختلف با هزینه های گزاف فقط یک شارژر و کابل یواس بی- سی برای کاربران کافی باشد. با این استاندارد و همچنین اضافه شدن قابلیت USB Power Delivery می توان از هر شارژری حتی با وات بالاتر برای شارژ گوشی ها استفاده کرد.

کاهش هزینه و ضایعات الکترونیکی

با کاهش نیاز به خرید کابل و شارژرهای مختلف انتظار می رود این قانون تنها در اتحادیه اروپا باعث کاهش سالانه 250میلیون یورو در هزینه های کاربران شود. براساس مطالعه سال 2019که از طریق اتحادیه اروپا برای ارزیابی تأثیر شارژرهای رایج انجام شد، سالانه تقریباً 11هزارتن زباله الکترونیکی به خاطر دور ریختن کابل های شارژ و شارژرها تولید می شود. آمار این مطالعه نشان می داد که هر سال چیزی در حدود 500 میلیون شارژر فقط در اتحادیه اروپا فروخته می شود.

مزیت های یک پورت تازه نفس

برای نخستین بار در سال 2015 از پورت یواس بی -سی در محصولات الکترونیکی استفاده شد. شرکت اپل به عنوان یکی از پیشتازان این جریان از این پورت در لپ تاپ های خود از سال 2016 استفاده کرد اما بازار موبایل مسئله ای نبود که به راحتی با این پورت تازه نفس کنار بیاید. USB-C، یک کانکتور با استاندارد صنعتی است که برای انتقال داده و برق از طریق یک کابل واحد به کار می رود. کانکتور USB Type C از طریق انجمن پیاده سازی یو اس بی (USB-IF) توسعه داده شده که شامل گروهی از شرکت ها ست که استاندارد USB را طی سال ها، توسعه داده اند و تأیید و هدایت کرده اند.

بیشتر بخوانید:

  • درگاه USB-C چیست و چرا گجت ها از آن استفاده می کنند | کدام گوشی های آیفون درگاه USB-C دارند؟

بیش از 700کمپانی در USB-IF عضو هستند که در میان آنها، اپل، دل، HP، اینتل، مایکروسافت و سامسونگ هم حضور دارند.با این پورت می توان هم دستگاه را شارژ کرد، هم اتصال به دستگاه های جانبی مثل هارددیسک و حافظه های فلش صورت می گیرد و هم می توان به جای پورت HDMI از آن برای انتقال تصویر به مانیتور و تلویزیون استفاده کرد.

گزارش: محمد کرباسی

منبع: همشهری آنلاین

به "یک شارژر برای همه چیز ، امشب اپل تسلیم می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک شارژر برای همه چیز ، امشب اپل تسلیم می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید