10 نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان و خواص آن ها برای سلامتی

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، شناختن نوشیدنی های سرشار از آنتی اکسیدان از بابت محافظت بدن در برابر رادیکال های آزاد و جلوگیری از اثرات مخرب اثرات اکسیداتیو اهمیت بسیار زیادی دارد. این نوشیدنی ها در لیست خوراکی های حاوی آنتی اکسیدان جای می گیرند. بنابراین، اگر در پی غذاهای حاوی اکسیدان هستید، نقش نوشیدنی ها از جمله آب میوه های طبیعی و نوشیدنی های گیاهی را اصلا نادیده نگیرید و فقط در پی غذاهای پختنی یا میوه ها و سبزیجات نباشید.

10 نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان و خواص آن ها برای سلامتی

در ارتباط با اثر منفی حضور رادیکال های آزاد در بدن باید اضافه کنیم که تجمع آن ها در بخش هایی از بدن می تواند منجر به حالتی به نام استرس اکسیداتیو شود. این حالت ممکن است به ژن (DNA) و سایر ساختارهای مهم در سلول های شما آسیب برساند. استرس اکسیداتیو مزمن می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند: بیماری های قلبی، دیابت نوع دو و انواع سرطان ها را افزایش دهد.

آنتی اکسیدان ها از آسیبی که اثرات اکسیداتیو به سلول ها وارد می کنند، جلوگیری می کنند. علاوه بر آن، التهاب را کاهش می دهند و از شما در برابر بیماری های مزمن محافظت می کنند. خوشبختانه، داشتن یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان می تواند به افزایش سطح آنتی اکسیدان خون برای مبارزه با استرس اکسیداتیو و کاهش خطر ابتلا به بیماری های خطرناک و پیشرونده کمک کند.

میوه ها و سبزیجات منابع غذایی غنی از آنتی اکسیدان هستند. گنجاندن نوشیدنی های دارای آنتی اکسیدان در رژیم روزانه راهی خوشمزه و آسان برای تقویت بدن و تامین آنتی اکسیدان لازم برای محافظت از بدن است. نکته مهم اما این است که یافتن یک نوشیدنی که دارای آنتی اکسیدان باشد کمی چالش برانگیز است.

در این مقاله از کتاب کاله بر 10 نوشیدنی غنی از آنتی اکسیدان مروری خواهیم داشت. علاوه بر آن، ارزش غذایی آن ها و اثراتی که بر سلامتی می توانند داشته باشند، بررسی می شوند.

فهرست مطالب:

  • چای سبز
  • چای ماچا
  • دمنوش گیاهی قاصدک
  • قهوه دم سرد
  • آب چغندر
  • آب انار
  • آب توت فرنگی
  • آب زغال اخته
  • آب نارگیل
  • آبمیوه سبز

چای سبز: بهترین نوشیدنی حاوی آنتی اکسیدان

چای سبز خالص، برگ خالص گیاه کاملیا سیننسیس و فاقد شیرین کننده مصنوعی یا رنگ اضافه است. چای سبز یکی از محبوب ترین نوشیدنی های آنتی اکسیدانی است. چای سبز یک منبع غنی از اپی گالوکاتچین گالات است. این ترکیب می تواند به کاهش وزن، کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

چای ماچا: نوشیدنی خاص سرشار از آنتی اکسیدان

ماچا نوعی چای است که این روزها بازارش در ایران حسابی داغ شده است و طرفداران سبک زندگی سالم از طرفداران پر و پاقرص این نوشیدنی سالم هستند. این نوشیدنی از برگ های گیاه چای تهیه می شود. در نتیجه، مانند چای سبز حاوی آنتی اکسیدان است.

برای تهیه چای ماچا، برگ چایی را که به صورت پودر ریز در می آیند به آب داغ اضافه می کنند و با برس مخصوص تهیه شده از گیاه بامبو هم می زنند. چای ماچا بافتی کف آلود دارد. عصاره ماچا از بدن در برابر مسائل کبدی محافظت می کند و رشد سلول های سرطانی را کاهش می دهد.

دمنوش گیاهی قاصدک: علف هرز پرآنتی اکسیدان

قاصدک نوعی علف هرز زیبا است که برای سلامت بسیار مفید است. این علف هرز سرشار از آنتی اکسیدان است. دمنوش قاصدک کم کالری، کاملا ارگانیک و بدون کافئین است. دمنوش قاصدک برای کاهش التهاب و جلوگیری از استرس اکسیداتیو شناخته شده است. این دمنوش گیاهی نوعی چای گیاهی است که از دم کردن برگ و ریشه گیاه قاصدک در آب داغ تهیه می شود.

قهوه سرد دم: نوشیدنی کافئینی سرشار از آنتی اکسیدان

قهوه منبع عالی آنتی اکسیدان است. تحقیقات نشان می دهد که قهوه می تواند یکی از منابع اصلی آنتی اکسیدان در رژیم غذایی باشد و نسبت به میوه ها و سبزیجات آنتی اکسیدان های بیشتری دارد.

بررسی های گسترده نشان می دهد که نوشیدن سه الی چهار فنجان قهوه در روز خطر بیماری قلبی، مسائل کبدی و انواع خاصی از سرطان را کاهش می دهد. قهوه سرد دم بدون شکر و لبنیات است.

برخی تحقیقات نشان می دهند که لبنیات مانع جذب آنتی اکسیدان ها می شوند به همین دلیل در مصرف انواع قهوه با لبنیاتی مثل شیر و خامه این موضوع را در نظر داشته باشید. اگر در دسته افرادی هستید که صبحشان را باید با قهوه شروع کنند اما همیشه در عجله هستید و فرصت کافی برای تهیه قهوه را ندارید، سولاته برای در دسترسی شما تهیه شده است.

آب چغندر: نوشیدنی تقویتی فصل سرد

چغندر مملو از آنتی اکسیدان های مفید است. این خوراکی مغذی دارای ترکیبات فنلی مانند بتالین (معروف به رنگ دانه های گیاهی) هستند که می توانند فشارخون و التهاب را کاهش دهند و به کاهش رشد سلول های سرطانی کمک کنند.

آب چغندر کافئین، محرک، یا قند تصفیه شده ندارد. همچنین دارای مقادیری فیبر و پتاسیم موردنیاز روزانه بدن است. این نوشیدنی را می توان با آب توت فرنگی، سیب، تمشک و زغال اخته هم ترکیب کرد تا طعم دل پذیرتری داشته باشد.

آب انار: یک نوشیدنی معجزه آسای سلامتی و سرشار از آنتی اکسیدان

انار، میوه ای سرشار از آنتی اکسیدان و یک منبع عالی از پتاسیم است. انار یک ماده مغذی ضروری است که انقباضات ماهیچه ای، تعادل مایعات، فشارخون و موارد دیگر را تنظیم می کند. مطالعات نشان می دهد که آب انار ممکن است به طور قابل توجهی التهاب را کاهش دهد و از تجمع پلاک های چربی در شریان ها جلوگیری کند. آب انار حاوی مقادیر زیادی قند طبیعی بدون فیبر موجود در میوه است بنابراین در مصرف آن دقت لازم را داشته باشید.

آب توت فرنگی: محبوب ترین نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان

توت فرنگی یکی از محبوب ترین انواع توت های دنیا است. توت فرنگی ها یک میوه شیرین و منبع غنی ویتامین C و آنتی اکسیدان هستند. آب توت فرنگی کلسترول و خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

آب زغال اخته: نوشیدنی کم کالری سرشار از آنتی اکسیدان

زغال اخته اگرچه کالری کمی دارد، اما سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان است. نتیجه بررسی چندین مطالعه نشان می دهد که زغال اخته حاوی بالاترین میزان آنتی اکسیدان در بین تمام میوه ها و سبزیجات معمولی است. علاوه بر این، تحقیقات اجرا شده نشان داده است که آنتی اکسیدان های موجود در زغال اخته ممکن است کاهش عملکرد مغز را که با افزایش سن اتفاق می افتد، به تاخیر بیندازند.

آنتی اکسیدان های موجود در زغال اخته خطر بیماری قلبی، سطح کلسترول LDL و فشارخون را کاهش می دهد. آب زغال اخته خالص منبع عالی ویتامین E و ویتامین C است و سلامت گوارش شما را تضمین می کند.

آب نارگیل: نوشیدنی غنی از آنتی اکسیدان

آب نارگیل منبع عالی آنتی اکسیدان، پتاسیم، ویتامین C و منگنز است. آب نارگیل در حفظ سلامت کبد و همچنین کاهش استرس اکسیداتیو و سطح قند خون موثر است. آب نارگیل علاوه بر پتاسیم حاوی الکترولیت های دیگری مانند کلسیم و منیزیم است که آن را به یک نوشیدنی عالی بعد از تمرینات ورزشی تبدیل می کند.

آبمیوه سبز: رنگ سبز نشانه سرشار بودن از آنتی اکسیدان

این آبمیوه سالم با استفاده از ترکیبی از سبزیجات مانند خیار، جعفری و شوید تهیه می شود که هرکدام دارای مجموعه منحصربه فردی از آنتی اکسیدان ها، ریزمغذی ها و سایر فاکتورهای سلامتی هستند.

به عنوان مثال، خیار آب زیادی دارد و اغلب برای تقویت و تنظیم سیستم گواش، آب رسانی به بدن و محافظت در برابر عوارض دیابت استفاده می شود. جعفری یک منبع عالی از ویتامین K، همراه با آنتی اکسیدان هایی مانند: کامفرول و کورستین است.

شوید نیز خواص دارویی زیادی دارد و می تواند به مدیریت دیابت و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند. افزودن این آب میوه سبز به رژیم غذایی یک راه ساده برای افزایش مصرف آنتی اکسیدان ها است.

سخن آخر درباره اهمیت نوشیدنی های سرشار از آنتی اکسیدان

برای انتخاب یک نوشیدنی مناسب جهت تامین آنتی اکسیدان موردنیاز بدن عوامل مختلفی را باید در نظر داشت. آبمیوه های آماده در بازار دارای برچسب هایی هستند که به ما در انتخاب نوشیدنی مناسب کمک می کند. باید در نظر داشت که نوشیدنی مناسب و با بیشترین ترکیب از مواد دارای آنتی اکسیدان بالا و کمترین میزان شکر را انتخاب کرد. برای نوشیدنی های کافئین دار نیز ممکن است بخواهید محتوای کافئین نوشیدنی خود را در نظر بگیرید.

به طورکلی راه های زیادی برای افزایش مصرف آنتی اکسیدان ها وجود دارد و افزودن برخی نوشیدنی های آنتی اکسیدان به رژیم غذایی یکی از آنهاست. از قهوه گرفته تا چای و آبمیوه و موارد دیگر، گزینه های زیادی برای رفع هوس های شما و تنوع وجود دارد.

بااین حال، به خاطر داشته باشید که لذت بردن از چند وعده نوشیدنی آنتی اکسیدان تنها یک تکه از این پازل است. برای رسیدن به نتیجه بهتر باید یک رژیم غذایی مغذی و کامل را تنظیم کنید و این رژیم را با سبک زندگی سالم همراه کنید.

بسکمک از غذاها و نوشیدنی ها آنتی اکسیدان دارند. غذاهای غنی از آنتی اکسیدانی هم وجود دارند که با لبنیات ترکیب می شوند؛ مانند: قهوه و خامه، چای و شیر، توت و ماست (ماست میوه)، میوه و خامه، بلغور جو دوسر و شیر (اوتمیل)، شکلات یا کاکائو و شیر (شیر کاکائو). در مورد ترکیب مواد غنی از آنتی اکسیدان این نکته را از قلم نیاندازید که لبنیات تا حدی مانع جذب آنتی اکسیدان می شوند. پس بهتر است روی گزینه های بهتری مثل بالا حساب بیشتری باز کنید.

منبع: کتاب کاله

به "10 نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان و خواص آن ها برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان و خواص آن ها برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید