اوجی: اطمیمنان دارم شرایط کشورهای تحت تحریم لحاظ می گردد

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، خبرنگاران - وزیر نفت در نشست ویژه اعضای اوپک گفت: اطمینان دارم کشورهای عضو در تصمیم ها و اقدام های خود، ملاحظات اعضایی را که در شرایط ناعادلانه تحریم های ظالمانه و غیرقانونی از فراوری و صادرات نفت خود بازمانده اند مدنظر قرار می دهند.

اوجی: اطمیمنان دارم شرایط کشورهای تحت تحریم لحاظ می گردد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت، جواد اوجی عصر روز دوشنبه (13 دی ماه) در نشست ویژه اعضای سازمان کشورهای صادرنماینده نفت (اوپک) برای انتخاب دبیرکل به صورت ویدیوکنفرانس، ضمن تبریک فرارسیدن سال نو میلادی به اعضای این سازمان، از خدمات ارزنده و شایان محمد سانوسی بارکیندو (دبیرکل کنونی اوپک) قدردانی کرد.

وی ضمن تبریک به هیثم الغیص برای انتخاب به عنوان دبیرکل تازه اوپک گفت: از طرف دولت و ملت ایران به دولت و ملت کویت و محمد عبدالطیف فارس، وزیر نفت این کشور تبریک عرض می کنم.

وزیر نفت اضافه نمود: امیدوارم انتخاب ایشان گامی بزرگ در پیشبرد اهداف اوپک و اعضای آن و راهبری منصفانه و آینده نگرانه دبیرخانه این سازمان باشد.

اوجی ضمن آرزوی موفیقت برای الغیص در مسئولیت نو در دوران چالش برانگیز برای سوخت های فسیلی، توضیح داد: اطمینان دارم موفقیت های اوپک در سال های اخیر با راهنمایی آقای بارکیندو و مدیریت خوب آقای الغیص ادامه داشته باشد.

وی در انتها گفت: اطمینان دارم کشورهای عضو اوپک در همه تصمیم ها و اقدام های خود ملاحظات آن دسته از کشورهای عضو را که در شرایط ناعادلانه تحریم های ظالمانه و غیرقانونی قرار گرفتند و از فراوری و صادرات نفت خود در سال های گذشته محروم بودند مدنظر قرار می دهند.

وزیر نفت: دبیرکل نو اوپک براساس اصل اجماع انتخاب شد

جواد اوجی پس از انتها نشست ویژه وزیران سازمان کشورهای صادرنماینده نفت (اوپک) به خبرنگار شانا گفت: براساس تصمیم نشست وزارتی اوپک (دهم آذرماه) مقرر شد امروز نشستی ویژه در سطح وزیران برگزار گردد.

وی با بیان اینکه نشسست امروز تنها یک دستور کار داشت و آن تصمیم گیری درباره دبیرکل آینده اوپک بود، توضیح داد: همان طور که می دانید دوره مسئولیت دبیرکل کنونی اوپک (محمدسانوسی بارکیندو) خردادماه 1401 به انتها می رسد.

وزیر نفت توضیح داد: از مدتی پیش موضوع معرفی نامزدها برای انتخاب دبیرکل آینده اوپک در سطح وزیران این سازمان مطرح شده بود و در نشست عادی 182 این سازمان نیز این موضوع دوباره مطرح و از کشورهای عضو خواسته شد در فرصت زمانی دو هفته ای تا 25 آذرماه (15 دسامبر 2021) در صورت تمایل نامزد مورد نظر خود را معرفی نمایند.

اوجی ادامه داد: با وجود این اعلام، در این مدت تنها کویت بود که از حدود دو ماه پیش نامزد مورد نظر خود را برای این سمت به طور رسمی معرفی نموده بود و با وجود برآورد ها هیچ یک از دیگر کشورهای عضو اوپک برای سمت دبیرکلی اعلام نامزدی نکردند.

وی گفت: براساس این شرایط و با توجه به سوابق، تجربه ها و شناخت کشورهای عضو از نامزد کویت (هیثم الغیص) نشست وزارتی اوپک به اتفاق آرا و براساس اصل اجماع تصمیم گرفت آقای الغیص برای سه سال به عنوان دبیرکل این سازمان انتخاب گردد.

وزیر نفت اظهار کرد: دوره مسئولیت دبیرکل تازه اوپک از ابتدای اوت 2022 (اوایل مرداد 1401) شروع می گردد و برای ایشان در مسئولیت نو آرزوی موفقیت داریم.

هیثم الغیص به عنوان بیست وچهارمین دبیرکل اوپک انتخاب شد

در این گزارش، اعضای اوپک در نشست ویژه وزارتی این سازمان که برگزار گردید بر سر انتخاب هیثم الغیص، به عنوان دبیرکل این سازمان به اجماع رسیدند.

هیثم الغیص، نماینده پیشین کویت در هیئت عامل سازمان کشورهای صادرنماینده نفت (اوپک)، مدیر اجرایی چند زبانه صنعت نفت و گاز است که بیش از 30 سال تجربه بین المللی دارد.

وی در بخش فروش و بازاریابی بین المللی نفت و گاز و توسعه تجارت فعالیت نموده و با تصدی سمت های کلیدی در کویت، پکن و لندن تجربه منطقه ای و بین المللی به دست آورده است.

الغیص بعلاوه تجربه راهنمایی گروه های پیشرو بین المللی و منطقه ای و دانش و تجربه فراوانی در زمینه تحقیقات بازار و تجزیه و تحلیل دارد، وی چند سمت در نهادهای کلیدی اوپک و کمیته های میان دولتی داشته است.

دوره فعالیت محمد سانوسی بارکیندو نیجریه ای دبیرکل کنونی این سازمان نیز اوت 2022 (مردادماه 1401) به انتها می رسد، وی اواسط سال 2016 این سمت را به عهده گرفت و در سال 2019 برای یک دوره سه ساله دیگر انتخاب شد.

کویت پیش از انتخاب هیثم الغیص به عنوان دبیرکل اوپک در سال های 1965 و 2005 میلادی نیز عهده دار این پست بوده است. اشرف لطفی در سال 1965 به مدت یک سال و شیخ احمد فهد الاحمد الصباح در سال 2005 به عنوان دبیرکل به این سازمان خدمت کردند.

منبع: شفقنا اقتصادی

به "اوجی: اطمیمنان دارم شرایط کشورهای تحت تحریم لحاظ می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوجی: اطمیمنان دارم شرایط کشورهای تحت تحریم لحاظ می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید