راه چاره های محافظت از چشم هنگام کار با موبایل

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، بیشتر گوشی های هوشمند امروزی با صفحه نمایش های ضد بازتاب عرضه می شوند. با این حال اگر گوشی شما از این قابلیت برخوردار نیست، هرچه زودتر چنین صفحه ای تهیه کنید. صفحه های ضد بازتاب گران نیستند، اما تاثیر به سزایی در کاهش آسیب به چشم دارند. این صفحه ها مقدار نور آبی ای را که به چشم شما می رسد، کاهش می دهند.

راه چاره های محافظت از چشم هنگام کار با موبایل

خیره شدن به صفحه نمایش کوچک گوشی موبایل برای ساعت های طولانی می تواند در برترین حالت خستگی چشم و در بدترین حالت آسیب های غیرقابل جبران برای چشم به بار بیاورد. اما در عین حال نمی توانیم ادامه زندگیمان را بدون گوشی موبایل هوشمند تصور کنیم.

با این حال راه های ساده ای برای محافظت از چشم هایمان هنگام کار با موبایل وجود دارد. در ادامه به بعضی از این راه ها اشاره می کنیم.

یک محافظ صفحه ضد بازتاب بگیرید

بیشتر گوشی های هوشمند امروزی با صفحه نمایش های ضد بازتاب عرضه می شوند. با این حال اگر گوشی شما از این قابلیت برخوردار نیست، هرچه زودتر چنین صفحه ای تهیه کنید. صفحه های ضد بازتاب گران نیستند، اما تاثیر به سزایی در کاهش آسیب به چشم دارند. این صفحه ها مقدار نور آبی ای را که به چشم شما می رسد، کاهش می دهند.

اگر نمی خواهید یک صفحه نمایش تازه خریداری کنید، گزینه بعدی برای شما اپلیکیشن ها هستند. مثلا Bluelight Filter for Eye Care for Android. این برنامه هم مقدار نور آبی را کاهش می دهد، ولی به مقدار صفحه نمایش ضد بازتاب تاثیر ندارد.

هر چند ثانیه پلک بزنید و چشمانتان را با آب مرطوب کنید

پلک زدن مداوم، راه حل مقابله با خستگی چشم موقع استفاده از صفحه کامپیوتر است. اما هنگام استفاده از گوشی موبایل از آن هم مهم تر است. خیره شدن برای زمان طولانی به صفحه نمایش چشم ها را خشک می نماید و راه طبیعی برای مقابله با خشکی چشم پلک زدن است. پلک زدن اثر منفی اشعه های صفحه نمایش را کاهش می دهد. پاشیدن کمی آب به چشم ها هم یاری بسیاری می نماید. همین آب عادی که روزانه از آن استفاده می کنیم هم کافی است و به قطره و اشک مصنوعی احتیاجی نیست.

از قانون 20/20/20پیروی کنید

چشم انسان برای خیره شدن طولانی مدت به یک فاصله کوتاه ساخته نشده است. چشم ما به نگاه کردن برای چند دقیقه به چیزی در فاصله کوتاه، سپس نگاه کردن به چیزی در فاصله بلند و رفت و آمد بین آن ها عادت نموده است. به همین دلیل وقتی شما ساعت ها به یک شی در فاصله نزدیک نگاه می کنید به چشمتان فشار می آورید که رفتار غیرطبیعی داشته باشد، حتی اگر این شی کتاب باشد.

در قانون 20/20/20 بعد از هر 20 دقیقه احتیاج دارید برای 20 ثانیه به چیزی که حداقل در 20 متری شما واقع شده است نگاه کنید. بهتر این است که بعد از هر چهل تا پنجاه دقیقه استفاده از دستگاهتان، ده دقیقه تا یک ربع استراحت کنید و به هیچ صفحه نمایشی نگاه نکنید. بهتر است در این زمان کمی ورزش بکنید، این کار نه فقط به چشم هایتان که به شرایط کلی جسمتان هم یاری می نماید.

خودتان مقدار حروف و روشنایی و کنتراست گوشی را تنظیم کنید

روشنایی، کنتراست و مقدار حروف، سه ویژگی از گوشی های هوشمند هستند که بیشترین تاثیر را بر چشم ها و بینایی می گذارند. می توانید از حالتی بهره ببرید که این سه گزینه را به صورت هوشمند و مطابق با شرایط تنظیم نمایند.

بهتر است مقدار حروف را خیلی کوچک نکنید. حروف کوچک چشمتان را خسته می نمایند و کیفیت دید را کاهش می دهند. به طور کلی حروف بزرگ تر بهترند. اگرچه در صورتی که از حروف بزرگ بهره ببرید، باید مطالب را چند برابر بالا و پایین کنید تا همه چیز را ببینید. این کار هم اذیت نماینده است، اما در مقابل آسیبی که به چشم می رسد، می ارزد.

بهتر است در محیط کم نور به صفحه گوشی نگاه نکنید و هرگز در تاریکی به صفحه نمایش خیره نشوید. اما برای مطالعه کتاب در طاقچه می توانید از حالت تاریکی بهره ببرید. این حالت، استانداردی است برای مطالعه در شب که در بسیاری از اپلیکیشن های کتابخوان وجود دارد.

صفحه نمایشتان را تمیز نگه دارید

همواره مقداری جرم و لکه و غبار روی صفحه گوشی شما وجود دارد. تعجبی هم ندارد، چون دائما با انگشت لمسش می کنید. این لکه ها علاوه بر غیربهداشتی بودن، چشمتان را هم در دراز مدت خسته می نمایند. برای جلوگیری از این آسیب، فقط کافی است با یک پارچه نرم هر چند وقت یکبار صفحه گوشی را تمیز کنید.

فاصله درست را رعایت کنید

علت دیگر اینکه چشمان شما به صفحه گوشی موبایل حساس هستند این است که گوشی را بسیار نزدیک به چشمانتان می گیرید. بهتر است هنگام کار کردن با گوشی، کمی آن را از چشمانتان دور نگه دارید. حتی اگر مدت زمان زیادی از گوشی موبایل استفاده نمی کنید.

اگر چشمانتان ضعیف هستند، روش های بالا برای محافظت از آن ها کافی نیستند. اما استفاده نکردن از این روش ها احتمال آسیب جدی را افزایش می دهد. در هر صورت اگر از این راه ها برای محافظت از چشم بهره ببرید ضرر نمی کنید. وقت زیادی هم نمی گیرند، اما نتیجه خوبی می دهند.

منبع: فرادید

به "راه چاره های محافظت از چشم هنگام کار با موبایل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه چاره های محافظت از چشم هنگام کار با موبایل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید