مورمانسک کجاست؟ ، با مرکز شفق قطبی آشنا شوید

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، اگر عاشق شفق قطبی باشید و آرزوی تماشا این پدیده زیبای آسمانی را داشته باشید، احتمالا نام مورمانسک در شمالگان برای شما آشنا باشد. اما حتی اگر ندانید مورمانسک کجاست چیز عجیبی نیست، تحمل دمای -28 درجه و زمستان های سنگین، کار هر کسی نیست و مورمانسک را در رده جاذبه های گردشگری متفاوت برای ماجراجویان قرار می دهد. در ادامه این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران با ما همراه باشید تا با مورمانسک بیشتر آشنا شوید.

مورمانسک کجاست؟ ، با مرکز شفق قطبی آشنا شوید

آنچه در ادامه می خوانید... پنهان

مورمانسک کجاست؟

آب و هوای مورمانسک | یخبندان یا معتدل؟

تاریخچه مورمانسک | شهری که تسلیم نشد!

جاذبه های تماشای مورمانسک، شهر سر به هواها!

چرا برای تماشا شفق قطبی به مورمانسک برویم؟

مورمانسک کجاست؟

شاید از شهرهای روسیه تنها نام سن پترزبورگ و مسکو به گوش شما آشنا باشد. اما وقتی در پاسخ به سوال مورمانسک کجاست؟ نام روسیه را بشنوید متعجب شوید. مورمانسک (murmansk) یکی از شهرهای روسیه است که در شمال غرب روسیه و در مرز مشترک با نروژ و فنلاند واقع شده است.

این شهر در شبه جزیره کولا و کمی بالاتر از مدار قطب شمال واقع شده؛ شهری که طبق آخرین سرشماری ها حدود 305,000 نفر جمعیت دارد. فاصله مورمانسک از مسکو حدود 1.850 کیلومتر و از سن پترزبورگ 1,330 کیلومتر است.

مورمانسک نقطه ای است که می توانید یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین پدیده های آسمانی یعنی شفق قطبی را مشاهده کنید. جایی که نور می پایکوبید و می پایکوبید! البته مورمانسک جاذبه های تماشای دیگری نیز دارد، ولی بیشتر تورهای مورمانسک تحت عنوان تور شمالگان یا تور شفق قطبی برای تماشا این شال حریر سبز آسمان اجرا می گردد.

مورمانسک روی نقشه گوگل مپ

چطور به مورمانسک برویم؟

برای رفتن به مورمانسک به این نکته توجه داشته باشید با توجه به این که این شهر یک پایگاه مهم دریایی روسیه است، قوانین سختگیرانه ای دارد. بنابراین برای این که دچار دردسر دریافت ویزا نشوید، بهتر است با تور مورمانسک سفر کنید. برترین راه رفتن به این شهر، پرواز از سن پترزبورگ است. بعد از تماشا جاذبه های گردشگری سنت پترزبورگ می توانید با قطار یا هواپیما به مورمانسک بروید. بعلاوه پروازهای مورمانسک به مسکو و بالعکس نیز وجود دارد.

بلیط هواپیما سن پترزبورگ

آب و هوای مورمانسک | یخبندان یا معتدل؟

همانطور که اشاره کردیم مورمانسک در بالای مدار قطب شمال واقع شده است که در تمام طول سال آب و هوای سردی را تجربه می نماید. در مورمانسک تابستان ها کوتاه و خنک، زمستان ها سرد و طولانی و همراه با بارش برف است. (البته نسبت به دیگر شهرهای روسیه، خبری از سرمای استخوان سوز و یخبندان نیست). در تمام طول سال هوا ابری و میانگین دما در تمام طول سال بین -15 تا 16 درجه سانتی گراد متغیر است.

البته مورمانسک دمای -28 درجه را نیز به خود دیده ولی به ندرت دمای هوا به این درجه می رسد، علت آن نیز جریان های گرم اقیانوس اطلس شمالی است که موجب شده تا بندر مورمانسک عاری از یخ باشد. همین نکته مهمترین تمایز بندر مورمانسک نسبت به دیگر بنادر شمالی و شمال غربی روسیه است.

برترین زمان سفر به مورمانسک برای تماشا شفق قطبی

مورمانسک یکی از مکان هایی در جهان است که امکان تماشا شفق قطبی را مهیا می نماید. مورمانسک مرکز استان مورمانسک روسیه محسوب می گردد که در مدار قطبی واقع شده و به علت امکانات شهری، انتخاب اول مسافران و عاشقان پایکوبی نور در آسمان شمالگان است. تیر و مرداد (جولای و آگوست) از نظر آب و هوا برترین زمان سفر به مورمانسک است که دمای هوا معتدل تر به شمار می رود.

اما برای تماشا پدیده شفق قطبی، باید فصل زمستان را انتخاب کنید. اواخر ماه آگوست (مرداد) تا ماه آوریل (فروردین) برترین زمان سفر به مورمانسک برای تماشا شفق قطبی است. البته در سایر نقاطی که امکان تماشا شفق قطبی وجود دارد، این زمان ممکن است تفاوت داشته باشد. اما برای سفر به مورمانسک و خرید تور مورمانسک فصل زمستان برترین گزینه محسوب می گردد.

تاریخچه مورمانسک | شهری که تسلیم نشد!

مورمانسک خاطرات زیادی از جنگ جهانی اول دارد. در سال 1915 و با شروع جنگ جهانی اول، راه آهن پتروزاوودسک در ساحل مورمان روسیه ساخته شد، راه آهنی که به عنوانی پلی میان غرب و اتحاد جماهیر شوروی برای ارسال و دریافت تجهیزات نظامی بود.

این شهرک به تدریج به یک پایگاه دریایی که حتی تا به امروز نیز یکی از مهمترین پایگاه های نیروی دریایی ارتش روسیه است، مجهز شده و در 4 اکتبر 1916، طی یک مراسم رسمی تبدیل به شهر شد. تاریخی که هم اکنون به عنوان روز مورمانسک شمرده شده و مردم به جشن و پایکوبی مشغول می شوند. شهری که در طی جنگ جهانی 792 بار مورد حملات بمب افکن های آلمان نازی نهاده شد و ویرانی های زیادی متحمل شد.

مهمترین عملیات، عملیاتی با نام روباه نقره ای بود که چهره شهر مورمانسک را با خون و وحشت ترکیب کرد. اما در نهایت، به علت مقاومت سربازان روس، سرمای بیش از حد هوا و زمینی سخت، مورمانسک تسلیم نازی نشد و عنوان شهر قهرمان را از آن خود کرد.

جاذبه های تماشای مورمانسک، شهر سر به هواها!

شاید با توجه به این که مورمانسک کجاست انتظار تماشا جاذبه های گردشگری مورمانسک در شمالی ترین نقطه روسیه را نداشته باشید. اما مورمانسک علاوه بر شفق قطبی، با تماشای های زیادی از مهمانان و گردشگران میزبانی می نماید. تماشای هایی که یادبودهایی از جنگ جهانی و دوره پرافتخار این شهر هستند.

یادبود آلیوشا | بلندترین ساختمان مدار قطب شمال

در طی سال های جنگ جهانی، این شهر بارها مورد تهاجم نهاده شد و زمستان های سرد و مرگ های خونین و خاموش سربازان زیادی را دید. یادبود آلیوشا، یادبودی است که به یاد مدافعان قطب شمال شوروی ساخته شد. بنای یادبودی که در سال 1974 بر روی تپه زلنی میس ساخته شد.

یادبود آلیوشا، پیکر یک سربازی شوروی با بارانی و مسلسل بر دوش است که جهت سر سرباز به سمت مرز فنلاند ساخته شده، جایی که آلمان نازی پیروز به فتح آن نشد! این یادبود بلندترین ساختمان مدار قطب شمال و بلندترین ساختمان تاریخی روسیه به شمار می رود.

یادبود ملوانان کشته شده در زمان صلح

برج فانوس دریایی شش ضلعی که 17.5 متر ارتفاع دارد تحت عنوان یادبود ملوانان کشته شده در زمان صلح یکی دیگر از جاذبه های تماشای مورمانسک است. این جاذبه معماری جالبی دارد و در طبقه اول فانوس دریایی یک موزه یادبود طراحی شده است. همانطور که گفتیم، جاذبه های مورمانسک بیشتر بناهای یادبودی هستند که روزهای سخت و تاریک جنگ را یاداور می گردد.

موزه منطقه ای مورمانسک، موزه نیروی دریایی ناوگان شمال، یخ شکن هسته ای لنین نیز از دیگر تماشای های مورمانسک هستند. اگر در زمستان به مورمانسک رفتید، 40 شبانه روز، در تاریکی مطلق خواهید بود و هر زمانی کافی است کمی زاویه سر و گردن خود را تغییر دهید و اجازه دهید تا پایکوبی نور و رنگ در آسمان پرستاره و به دور از آلودگی نوری، شما را مدهوش کند!

چرا برای تماشا شفق قطبی به مورمانسک برویم؟

مرومانسک منطقه ای کم جمعیت با کمترین مقدار آلودپی نوری است و راه دسترسی مناسبی دارد. روزانه پروازهای منظمی از مسکو یا سن پترزبورگ به مورمانسک انجام می گردد و اگر به روسیه سفر نموده باشید، می توانید به آسانی از این منطقه تماشا کنید.

بعلاوه به علت مرز مشترک این منطقه با نروژ و فنلاند، می توانید سفر خود را ادامه داده و از این دو کشور نیز تماشا کنید. کافی است تا شرایط عبور از مرز روسیه به نروژ آگاه شوید. در میان دیگر مناطقی که امکان تماشا شفق قطبی وجود دارد، مورمانسک نسبتا یک سفر مقرون به صرفه تر محسوب می گردد، بنابراین از نظر قیمت نیز برترین گزینه است. از طرف دیگر در این شهر، امکانات رفاهی و شهری، هتل و کلبه های زیادی برای اقامت جهانگرد ها وجود دارد.

برترین هتل های مورمانسک

مورمانسک از جهانگردی ترین شهرهای روسیه است، بنابراین در سفر به این شهر دغدغه ای در مورد هتل و اقامتگاه نخواهید داشت. بعضی از برترین هتل های مورمانسک عبارتند از:

  • هتل کانگرس مریدین
  • هتل پارک این بای رادیسون پولیارنی زوری
  • هتل Congress Meridian
  • Azimut Hotel Murmansk

هتل های مورمانسک

سفر به مورمانسک با تجربه تماشای پایکوبی نور و رنگ

در این مطلب با پاسخ سوال مورمانسک کجاست و معرفی مرکز پایکوبی ارواح یا شفق های قطبی با شما همراه بودیم. اگر شما هم در پی یک سفر متفاوت و تماشای شفق قطبی هستید، حتی با خواندن این مطلب هم لذت تجربه این سفر را حس نموده اید. سفری تماشایی که شما را سربه هوا می نماید!

آیا تا به حال به روسیه سفر نموده اید؟

سوالات متداول مورمانسک

مورمانسک اوبلاست کجاست؟

مورمانسک اوبلاست، مرکز استان مورمانسک در شمال غربی روسیه است.

برترین زمان سفر به مورمانسک کی است؟

برای تماشا شفق قطبی، برترین زمان سفر به مورمانسک فصل زمستان است.

برترین هتل مورمانسک کدام هتل است؟

برترین هتل های مورمانسک، هتل آزیموت و هتل پارک این بای رادیسون پولیارنی زوری هستند.

Zahra Ghareguzloo

عاشق سفرم. اما نه فقط با هواپیما و قطار. من یک کوله پشتی پر از واژه دارم که با اونها سفر میکنم.. به بکرترین نقاط جهان. به جایی که هنوز پای بشر بهش نرسیده..جایی اونورتر از رویا و خیال!

منبع: فلای تودی

به "مورمانسک کجاست؟ ، با مرکز شفق قطبی آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مورمانسک کجاست؟ ، با مرکز شفق قطبی آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید