نگارش در حوزه تاریخ شفاهی فرآیندی روانشناسی است

به گزارش وبلاگ تکنولوپ در مشهد، محمد مهدی خالقی چهارشنبه شب در نشست نقد و آنالیز کتاب در محضر کلنل که با حضور اهالی ادب و فرهنگ در حسینیه هنر مشهد برگزار گردید، اضافه کرد: در این کتاب با نقص روایت و اثری موجز روبرو هستیم.باید توجه داشت که ایجاز شمشیری دو لبه است که گاهی کاربرد دارد و گاهی لطمه می زند و این مهم به خاطرات سوژه بستگی دارد.

نگارش در حوزه تاریخ شفاهی فرآیندی روانشناسی است

وی خطاب به نویسنده گفت: اثری را بسازید که بتواند از خود دفاع کند. در این کتاب بسیاری خاطرات و شخصیت پردازی ناقص است که یا مصاحبه کننده مبنای سوال نداشته یا مصاحبه شونده مبنای جواب نداشته است.

خالقی با اشاره به اینکه قواعد تیتر در این کتاب رعایت نشده است، اضافه کرد: تیتر در عین حالیکه مسئله ای را لو نمی دهد، اما بخشی از اطلاعات متن را منتقل می نماید و باید به گونه ای انتخاب گردد که سبب جذب مخاطب گردد.

وی با خاطر نشان کردن اینکه عصر کنونی جنگ تیترها و ایجاز و کوتاهی در عین حفظ محتواست، گفت: نام کتاب به منزله پیشانی کتاب است و این نکته را مدنظر داشته باشید که نام کتاب را سریع و احساسی نگذارید. به جای عنوان در محضر کلنل با تامل، نام بهتری می توانست انتخاب گردد. رنگ جلد نیز رنگ مرده و خاکی است که گرمی در آن وجود ندارد.

وی نداشتن احساس را مهم ترین ضعف کتابدر محضر کلنل دانست و اضافه کرد: نگارش در حوزه تاریخ شفاهی فرآیندی روانشناسی است و با مصاحبه شونده باید رابطه احساسی داشته باشید گویا که می خواهید با او زندگی کنید و باید به شما اطمینان کند و مسائل مختلف زندگی را بازگو کند تا اثری خوب فراوری گردد .

خالقی گفت: کتاب در محضر کلنل را می توان کتاب خاص رهبر دانست؛ چرا که خاطرات بسیاری از رهبر که تا به امروز شنیده نشده را در فصل دهه 60 ذکر نموده است. اینکه از شخصیتی نه مذهبی بلکه صرفا میهن پرستی عنوان می گردد، اثرگذاری آن را بیشتر و باورپذیرتر می نماید؛ بنابراین این اثر مجموعه کتاب خوبی در توصیف بخشی از زندگی رهبری به عنوان رهبری مردمی است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "نگارش در حوزه تاریخ شفاهی فرآیندی روانشناسی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگارش در حوزه تاریخ شفاهی فرآیندی روانشناسی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید