گردشگری برای تماشای فیل ها ، حقایق توریسم فیل سواری در آسیا

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، فیل ها آزاد متولد می شوند؛ اما همه جا آنها را در زنجیر می بینیم و مقصر اصلی که درصد تقصیر آن به صورت تساعدی در حال بالا رفتن است، صنعت گردشگریست و گردشگری برای تماشای فیل ها. تا همین چند سال پیش، فیل سواری کردن در لیست فعالیت های برنامه ریزی شده سفر همه گردشگرانی که از آسیا بازدید می کردند وجود داشت. با این وجود، رشد آگاهی مردم نسبت به حقوق فیل ها نیز افزایش پیدا کرد. بنابراین در پنج سال گذشته، تقریبا تمامی شرکت های گردشگری عمده، تورهای ویژه خود که شامل فیل سواری می شدند یا سایر فعالیت ها و جاذبه های گردشگری که ربطی به فیل ها یا سایر حیوانات ستبر پوست مثل کرگدن داشتند و ظالمانه پنداشته می شدند را حذف نموده اند. در این مطلب به دلایل این تغییرات در برنامه های بین المللی گردشگری می پردازیم. با خبرنگاران همراه باشید، برای فیل سواری که متاسفانه با بی رحمی تمام به یکی از جاذبه های گردشگری قاره آسیا و دیدنی های قاره آسیا تبدیل شده.

گردشگری برای تماشای فیل ها ، حقایق توریسم فیل سواری در آسیا

حقیقت کوبنده از فیل سواری و گردشگری برای دیدنی فیل ها

ما عاشق فیل ها هستیم. شاید بخاطر این که آنها خیلی شبیه به ما هستند. هر کسی که در خصوص حمایت کردن گله فیل ها از فیل های جوان گله و عزاداری کردن فیل ها برای فیل های مرده خوانده باشد، کاملا متوجه می شود که آنها بسیار باهوش، اجتماعی و احساساتی هستند. پارادوکس تلخیست؛ اما همین احترام و علاقه ای که گردشگران نسبت به این حیوانات با عظمت احساس می نمایند باعث موفقیت همیشگی و پایدار بسیاری از جاذبه های گردشگری فیل ها و تداوم گردشگری برای دیدنی فیل ها و سوءاستفاده از آنها شده است. تصور این که فیل های رام شده دوش به دوش و هماهنگ با فیلبانان خود کاری انجام دهند، ممکن است بنظر شاعرانه و دلپذیر بیاید؛ اما حقیقت این مسئله، نه شاعرانه است و نه دلپذیر. فیل های جوان، چه در جهانی وحش به جهان آمده باشند و چه در اسارت، از طریق یک فرایند وحشتناک که گاهی از آن با اصطلاح له کردن فیل نام برده می شود، برای هماهنگی با انسان ها تربیت می شوند. فرایند ظالمانه ای که طی آن، فکر، بدن و روح فیل به صورت سیستماتیک خرد می شود. بدن آنها از مادرانشان جدا می شود (همین یک قسمت به میزان کافی برای بچه و مادر خرد نماینده هست). سپس آموزش آنها شروع می شود که شامل محبوس شدن در یک قفس بسیار کوچک، کتک خوردن از طریق یک باتوم فلزی نوک تیز یا باتوم های چوبی میخ دار، گرسنگی کشیدن و محروم ماندن از خواب است. زمانی که این حیوانات قدرتمند و بزرگ آنقدر از صاحبشان بترسند که فرمان هایش را اجرا نمایند، به مرحله ای می رسند که صاحب آنها تشخیص می دهد به میزان کافی بی خطر هستند که با گردشگران در ارتباط باشند و به آنها سواری بدهند.

سواری کردن روی فیل ها

متاسفانه این روزها فیل سواری در کل جهان به یکی از پرطرفدارترین دیدنی های قاره آسیا و جاذبه های گردشگری قاره آسیا تبدیل شده. تنها راهی که می شود با رعایت انسانیت و معرفت، از یک فیل سواری گرفت، این است که بدون زین و روی گردن فیل سوار شوید، درست همانطوری که فیلبانان آسیایی به طور سنتی انجام می دهند. قرار دادن یک کجاوه Howdah (صندلی روی فیل) بزرگ و سنگین بر پشت یک حیوان، به خودی خود آزار دهنده و ناخوشایند است؛ چه برسد به این که گردشگران را هم روی این کجاوه بنشانید. اما این مصیبت همین جا تمام نمی شود. این کجاوه ها می بایست از طریق طناب هایی که به دور شکم و دم فیل ها بسته می شوند محکم و ایمن شوند. همین طناب ها می توانند باعث ایجاد زخم های باز، ورم و سایر آسیب دیدگی های فیزیکی ماندگار مانند جراحت های ستون فقرات و معیوب شدن اعضای بدن فیل شوند. فیل ها موجوداتی بسیار قدرتمند هستند؛ اما فنا ناپذیر و نابود نشدنی نیستند. یک فیل بزرگسال می تواند حدود 150 کیلوگرم بار را برای یک مدت محدود حمل کند. با این وجود، بسیاری از فیل ها بارهای خیلی سنگین تر شامل فیلبان، کجاوه و چهار گردشگر بزرگسال را به مدت یک ساعت یا بیشتر حمل می نمایند. مسیرهای طولانی در گرمای شدید نیز به خستگی مفرط و تشنگی کشنده منجر می شوند. این در حالیست که بسیاری از فیل هایی که برای سواری کردن استفاده می شوند، زنجیرهایی نیز به دور پاهایشان بسته شده است که به سختی و عذاب آنها می افزاید. استرس این سوء استفاده ظالمانه برای یک فیل بزرگسال وحشتناک است؛ چه برسد به بچه فیل ها. فیل های بزرگسالی بوده اند که بخاطر رنج و عذاب مفرطی که متحمل شده اند به سادگی نقش بر زمین شده و مرده اند. اما با این وجود، خیلی اوقات، بچه فیل هایی که تنها چهار سال داشته اند در حال حمل کردن گردشگران دیده شده اند.

حقه های این تجارت کثیف و گردشگری برای دیدنی فیل ها

فیل ها از باهوش ترین موجودات روی سیاره زمین هستند و می توان انجام دادن همه جور کاری را به آنها آموزش داد. از فوتبال بازی کردن تا چرخاندن حلقه، راندن سه چرخه، ایستادن روی سر و حتی نقاشی کردن. هرگز اجازه ندهید شما را گمراه نمایند و باعث شوند به اشتباه فکر کنید که انجام دادن این کارها از طریق فیل ها یک نمایش طبیعی از شیطنت یا خلاقیت آنهاست. این موجودات مظلوم، در حقیقت، در حال به نمایش گذاشتن چیزهایی هستند که از طریق شکنجه یک باتوم فلزی نوک تیز یاد گرفته اند و اگر آن را انجام ندهند می بایست عواقب سختی را تحمل نمایند. بنظر شما، آیا فیل ها زمانی که در حیات وحش هستند، نقاشی می کشند یا بالانس می زنند !؟ جواب کاملا واضح و معین است؛ خیر ! فیل ها (بخصوص بچه فیل ها) همچنین به عنوان وسایل گدایی در شهر های گردشگری و کنار سواحل استفاده می شوند که البته هیچ سودی برای خودشان ندارد. این که از طریق گردشگران با تکه هایی از نیشکر و آناناس تغذیه می شوند، هرگز جایگزین خوبی برای رژیم طبیعی شان که خوردن علف ها و برگ ها و نوشیدن آب تازه همواره در دسترس است نمی باشد. اگرچه امروزه فیل سواری در قاره آسیا یکی از مجذوب کننده ترین هاست و از برترین جاذبه های گردشگری قاره آسیا و دیدنی های قاره آسیا به شمار می آید. دود اگزوز، سیمان داغ، تصادف و گیر کردن در ترافیک ماشین ها و استرس دائمی بودن در یک محیط ناآشنا و احاطه شدن با جمعیتی از آدم ها و شنیدن موسیقی با صدای بلند (و البته نباید از یاد برد داروهای آرام بخشی که به فیل ها می دهند تا آنها را آرام نمایند) باعث کاهش عمر میانه فیل ها تا پنجاه درصد می شود. دردناک ترین نکته این است که بچه فیل های بی گناهی که برای گدایی استفاده می شوند اغلب قبل از رسیدن به پنج سالگی می میرند.

انسان و واقعیت های مالی گردشگری برای دیدنی فیل ها

یکی از برترین جاذبه های گردشگری قاره آسیا و دیدنی های قاره آسیا فیل سواری می باشد. می توان اینطور فرض کرد که در یک جهانی ایده آل، تمامی فیل های اسیر شده آزاد می شوند و به جهانی خود باز می گردند و دیگر هرگز هیچ کس سوار یک فیل نمی شود. متاسفانه، این ایده آل هرگز اتفاق نخواهد افتاد. در بسیاری از کشورها، جایی برای رها کردن این فیل ها وجود ندارد و بعضی از این فیل های اسیر شده به میزان کافی مجهز نیستند تا در حیات وحش از خود محافظت نمایند و زنده بمانند. استفاده های دیگر از فیل ها در مسائلی غیر ازگردشگری، اغلب از خود درمان بدتر هستند. فیل هایی که در گردشگری استفاده نمی شوند ممکن است در درخت اندازی غیرقانونی و سوء استفاده از جنگل ها به کار برده شوند. سرنوشتی وحشتناک تر در جاهایی دور از دید عموم یا هر گونه یاری دامپزشکی (بهمراه تزریق منظم مقادیر زیاد آمفتامین برای وادار کردن فیل ها به سخت تر کار کردن). بازگرداندن فیل ها به طبیعت نیز می تواند خیلی از آنها را در معرض خطر صید شدن غیرقانونی قرار دهد.

آیا گردشگری اخلاقی مربوط به فیل ها وجود دارد ؟؟

حرف آخر این است که استفاده از فیل ها برای گردشگری و توریسم، اغلب برترین گزینه انتخاب موجود در حال حاضر است؛ بنابراین بسیار ضروری و مهم است که به برترین راه ممکن صورت پذیرد. متاسفانه امروز کشورهای آسیایی فیل سواری را به یکی از گزینه های جذب گردشگر در قاره آسیا تبدیل کردند و یکی از شگفت انگیز ترین جاذبه های گردشگری قاره آسیا و دیدنی های قاره آسیا محسوب می شود. در سال های اخیر، یک نوع نو و پر فایده تر گردشگری مربوط به فیل ها پدیدار شده است که معمولا با عنوان راه رفتن با فیل ها از آن نام برده می شود. این نوع نو گردشگری به این صورت است که فیل ها را در محیط طبیعی زندگی شان می بینید، آنها را در حالی که درون جنگل ها پرسه می زنند و غذا می خورند دنبال می کنید و از یک فاصله نزدیک اما با احترام به خلوتشان دیدن می کنید. در بعضی جاها، همچنین به شما اجازه غذا دادن و حمام کردن با فیل ها داده می شود (که البته گاهی اوقات ادعا می شود که این کار باعث در تنگنا قرار دادن بیش از میزان فیل هاست و نشانه بی عاطفگی و بی ملاحظگی عوامل آن است) و یا حتی اجازه این را پیدا می کنید که از آنها بدون زین و طبق روال سنتی فیلبان ها سواری بگیرید. تنها تعداد کمی از مکان های گردشگری به این گروه گردشگری اخلاقی پیوسته اند و این حقیقت تلخ ، اصلا تعجب آور نیست. وبسایت ها و لیست هایی از منطقه ها حفاظت شده اخلاقی برای فیل ها در آسیای جنوب شرقی ارائه می نمایند. همچنین وبسایت های و اطلاعات مفید زیادی در خصوص این مسئله در اختیار کاربران خود قرار می دهند.

کجا می توانم بدون عذاب وجدان، فیل ها را دیدن کنم ؟؟

فیل سواری از پرطرفدارترین دیدنی های قاره آسیا و جاذبه های گردشگری قاره آسیا است که در انواع کشورهای آسیایی می توان آن را جستجو کرد. تایلند به عنوان پیشرو گردشگری اخلاقی فیل ها، با منطقه ها حفاظت شده بسیار معتبر شامل پارک Elephant Nature Park و منطقه حفاظت شده Burm and Emilys Elephant Sanctuary (که هر دو نزدیک به چیانگ می Chiang Mai هستند)، Surin Project در شمال شرقی کشور تایلند و منطقه حفاظت شده Boon Lotts Elephant Sanctuary (نزدیک سوخوتای Sukhothai) از همه کشور های دیگر پیشی گرفته است. مکان های دیگر در آسیای جنوب شرقی که قوانین گردشگری اخلاقی فیل ها را رعایت می نمایند، Elephant Valley Project در سن مونوروم Sen Monorom در شمال شرقی کامبوج و Elephant Conservation Center در استان سایابوری Sayaboury Province در کشور لائوس هستند. گردشگری اخلاقی فیل ها در جنوب آسیا به طرز قابل توجهی کمتر توسعه پیدا نموده است. در کشور سریلانکا، پروژه تازه افتتاح شده Elephant Freedom Project نزدیک کندی Kandy و Elephant Conservation and Care Cente در ماتورا Mathura پیشرو بقیه پارک ها و منطقه ها حفاظت شده هستند.

چگونه تشخیص بدهم که چیزی که می بینم واقعا اخلاقیست ؟؟

فیل ها نیز مانند انسان ها، احتیاج به انگیزش، ارتباطات اجتماعی (البته با فیل های دیگر، نه با گردشگران و انسان های دیگر) و زمان آزاد برای طبیعی رفتار کردن و دنبال کردن زندگی طبیعی خود دارند. آنها دقیقا مانند انسان ها می بایست از کار سخت و مضاعف محافظت شوند و نباید به راه پیمایی بیش از چهار ساعت در روز مجبور شوند. فیل سواری در قاره آسیا متاسفانه یکی از هیجان انگیزترین جاذبه های گردشگری قاره آسیا و دیدنی های قاره آسیا می باشد که باید به علت رفتار حیوان محبت آمیز از آن دوری کنیم.

دنبال نشانه های خشونت و بی رحمی بگردید؟؟

اگر بخاطر داشته باشید، قبلا خاطر نشان کردیم که برای هدایت کردن و کنترل فیل ها از باتوم های فلزی نوک تیز استفاده می شود. این باتوم ها اگر از طریق یک فیلبان ماهر و پر احساس به طور درست استفاده شوند، هیچ خطری ایجاد نمی نمایند. متاسفانه، استفاده بیش از حد از این باتوم ها (یا هر ابزار دیگر) از طریق فیلبانان بی تجربه و بی رحم، بسیار شایع است و اغلب باعث زخمی شدن سر و بدن فیل ها می شود. همچنین برای سواری گرفتن از فیل ها نباید از کجاوه یا صندلی مخصوص استفاده شوند.

آیا به آنها درست غذا داده می شود ؟؟

فیل ها در حیات وحش، بیش از بیست ساعت در روز به جستجو و خوردن علف ها و برگ های درختان می گذرانند؛ بنابراین می بایست مقادیر زیادی علوفه و آب در نزدیکی آنها قرار داده باشند. گرچه فیل سواری به صنعت گردشگری تبدیل شده و از برترین جاذبه های گردشگری قاره آسیا و دیدنی های قاره آسیا به شمار می آید ولی متاسفانه سبب رنجیدن بسیاری از فیل ها می شود.

آیا آنها را تمیز و در سایه نگهداری می نمایند ؟؟

فیل ها از گرما عذاب می کشند و اصلا دوست ندارند در مدفوع خود بایستند. غذایی که به آنها داده می شود نباید روی زمین قرار بگیرد تا با کثیفی ها و ادرار روی زمین مخلوط شود. مدفوع فیل های سالم می بایست بزرگ، گرد و جامد باشد، درست مانند مدفوع طبیعی انسان ها. وجود اسهال نشانه بیماری در فیل هاست.

آیا سالم هستند ؟؟

فیل های سالم گوش هایشان را مرتبا تکان می دهند و تقریبا به طور دائم، دمشان را حرکت می دهند. فیلی که بی حرکت است، مطمئنا یک فیل بیمار است. همچنین، تلو تلو خوردن دائم از یک طرف به طرف دیگر و تاب دادن پاها (رفتاری که هرگز در حیات وحش انجام نمی دهند) نشان دهنده این است که آن فیل دچار استرس شدید است و بخاطر مدت زمان طولانی بسته شدن با زنجیر، خسته و کلافه شده است. بویژه اگر زنجیر بسته شده به بدنش بیش از میزان کوتاه و محدود نماینده باشد.

منبع: همگردی

به "گردشگری برای تماشای فیل ها ، حقایق توریسم فیل سواری در آسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری برای تماشای فیل ها ، حقایق توریسم فیل سواری در آسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید