عجیب ترین فرودگاه دنیا در ژاپن

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، فرودگاه بین المللی کانسای، دومین فرودگاه بزرگ کشور ژاپن و در عین حال یکی از عجیب ترین فرودگاه های دنیا به شمار می رود.

عجیب ترین فرودگاه دنیا در ژاپن

فرودگاه بین المللی کانسای (Kansai International Airport) دومین فرودگاه مهم کشور ژاپن محسوب می گردد که بر روی جزیره ای مصنوعی در میان خلیج ازاکا و 38 کیلومتری جنوب غربی ایستگاه ازاکا واقع شده است. این فرودگاه در سال 1994 به منظور کاهش بار ترافیکی فرودگاه بین المللی ازاکا شروع به کار نموده است.

از آنجایی که فرودگاه ازاکا در نزدیکی حومه پرجمعیت شهرهای ایتامی، تویوناکا و در جوار ساختمان های بلند مرتبه واقع شده است، راهی برای توسعه آن وجود نداشت. بنابراین، ایجاد فرودگاهی بر روی جزیره ای مصنوعی به طول چهار کیلومتر و عرض 2.5 کیلومتر برای راه چاره پیشنهاد شد.

فرودگاه کانسای یکی از فرودگاه های خاص و متفاوت در جهان است و یکی از شاهکارهای مهندسی در جهان محسوب می گردد. سالانه نزدیک به 14 میلیون نفر مسافر از این فرودگاه بین المللی به نقاط مختلفی در جهان سفر می نمایند.

پس از تایید طرح، پروژه احداث آن در سال 1987 کلید خورد و در حدود 48,000 بلوک سنگی و بتنی در داخل دریا به صورت عمودی نصب شد. بعلاوه سه کوه برای دفن 21,000,000 مترمکعب زباله حفر شد. علاوه بر این، 10,000 هزار نفر کارگر در طی 10 میلیون ساعت کاری و در عرض سه سال، با استفاده از 80 کشتی، لایه ای به پهنای 30 متر در داخل دریا را ایجاد کردند. پلی به طول سه کیلومتر تنها راه ارتباطی این فرودگاه با جزیره اصلی است.

هزینه کل ساخت فرودگاه کانسای بالغ بر 20 بیلیون دلار برآورد شده است که هزینه های احیای زمین، دو باند فرودگاهی، پایانه مسافری و تسهیلات رفاهی را در برمی گیرد. البته بخشی از هزینه های اضافی به علت سستی خاک در خلیج ازاکا بر پروژه تحمیل شده بود. از آنجایی که به علت رانش زمین و سستی خاک منطقه خطر جدی امنیت فرودگاه را دچار مخاطره می کرد، کلیه تدابیر لازم در مورد مهندسی ژئوتکنیکی برای تامین امنیت پروژه پیش بینی شد. با وجود کلیه حوادث ناخوشایند در ابتدای پروژه، فرودگاه کانسای موفقیت بزرگی در زمینه مهندسی به شمار می رود. از اینرو، در سال 2001 فرودگاه مذکور در رده شاهکارهای مهندسی هزاره نهاده شد و جایزه خود را از انجمن مهندسی عمران آمریکا دریافت کرد.

تجربه های به دست آمده در طول ساخت این فرودگاه به حدی مورد توجه نهاده شد که در پروژه ساخت سه فرودگاه مهم دیگر بر روی جزیره های مصنوعی از جمله فرودگاه نیو کیتاکیوشو (New Kitakyushu)، فرودگاه کوب (Kobe) و فرودگاه بین المللی چوبو سنتریر (Chūbu Centrair) مورد استفاده نهاده شد.

اگر در پی خرید بلیط هواپیما هستید، می توانید به وسیله موتور جستجوی پرواز وبلاگ تکنولوپ، مقرون به صرفه ترین بلیط هواپیما به مقصد مورد نظرتان را یافته و از فروشنده های معتبر بخرید.

منبع: کجارو / amusingplanet.com

به "عجیب ترین فرودگاه دنیا در ژاپن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عجیب ترین فرودگاه دنیا در ژاپن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید