نکات پایه و حیاتی که هر ماجراجوی طبیعت گردی باید بداند!

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، نکات ضروری برای سفرهای ماجراجویانه

مسافرانی که در پی ماجراجویی هستند، می توانند این هیجان را از گذراندن زمان و اوقات خود در طبیعت به دست آورند. حال اینکه فرقی نمی کند با چه تجربه ای پا به درون طبیعت گذاشته باشند. اینکه به یک پیاده روی روزانه در اعماق جنگل بپردازید یا به یک سفر طولانی در میان کوهستان های برفی بروید، در هر صورت شما مناظری را خواهید دید که کمتر کسی بر روی زمین مشاهده نموده است. با تماشا و بودن در این مکان ها در واقع، به نقاطی پا می گذارید که می تواند حس هیجان انگیز تنهایی را به شما القا کند. مجله خبرنگاران در این مطلب چند نکته ضروری برای سفرهای ماجراجویانه در طبیعت را به شما یادآور می گردد.

نکات پایه و حیاتی که هر ماجراجوی طبیعت گردی باید بداند!

بدون آمادگی پا به درون طبیعت نگذارید.

همه مسافران، به ویژه کسانی که به سفرهای ماجراجویانه می پردازند، باید در هنگام پیاده روی ایمن و سلامت سفر نمایند و برای اجتناب از فعالیت هایی که فراتر از سطح دانش و تجربه آنهاست، مراقب باشند. در این مطلب مجله وبلاگ تکنولوپ نکاتی را که مگان هین (فردی ماجراجو و نجات یافته از طبیعت) عنوان نموده را می آورد. مگان هین یک متخصص بقا در طبیعت می باشد که کتاب هایی نظیر Man vs. Wild (بشر در مقابل حیات وحش) را به نگارش در آورده است. هین به ما در جستجوی آب با کندن زمین (نکته: هر سوراخی در صحرا را حفاری نکنید)، ایجاد آتش در حالی که تمام اطراف شما را برف احاطه نموده است و چند اشتباه برای جلوگیری از انجام آن ها را گوشتزد می نماید.

چطور آب تمیز پیدا کنید.

اگر در شرایط بغرنجی گیر افتادید و در پی آب می گشتید، مگان هین به شما پیشنهاد می دهد که در پی منطقه ها سرسبز و گیاهان بگردید. می توانید به نقاط مرتفع بروید تا دیدی بهتر به اطراف خود داشته باشید. بعلاوه در قسمت هایی که سنگ های سخت به سنگ های نرم رسیده اند نیز می توانید آب تازه پیدا کنید.

او به راهنمایان بقا در سفرهای ماجراجویانه که به مردم پیشنهاد می دهند که در بیابان زمین را برای جستجوی آب بنمایند، انتقاد می نماید. چرا که این عمل باعث از بین رفتن انرژی زیادی از شما می گردد و در نهایت بی فایده است. او می گوید: بقا به هر شکلی، مربوط به صرف و هزینه انرژی است. منتها با حفر یک چاله در واقع این انرژی را می سوزانید. بنابراین یادتان باشد که باید در منطقه های که سرسبز است یا در نقاطی که تفاوت صخره ها و سنگ ها را مشاهده می کنید، به حفر گودال برای یافتن آب بپردازید.

او بعلاوه نوشیدن آب از نهرها و آبشارهایی که به ظاهر تمیز می رسند را، خطرناک می داند. چرا که خطرناک ترین باکتری ها و ویروس ها در این آب ها قرار دارند. این موجودات آنقدر کوچک هستند که امکان تماشا آنها با چشم غیر مسلح وجود ندارد.

به محیط اطراف خود بسیار دقت کنید.

این موضوع ممکن است به نظر توصیه خیلی واضح و معینی باشد، اما زمانی که مسافران و راهپیمایان در طبیعت با محیط خود اخت شده و به مراقبه در طبیعت می پردازند دیگر متوجه خطاها و خطرات نمی شوند. خطراتی که شاید هزینه سنگینی برای شمایی که به درون طبیعت وحشی پا گذاشته اید به همراه داشته باشد. بنابراین همواره هشیار بمانید. به پیشنهاد مگان هین، در اینگونه سفرهای ماجراجویانه و در زمان هایی که در طبیعت قدم می زنید، حواستان هم به جلو و هم به پشت سر خود باشد. همه نقاط اطراف خود را به دقت مشاهده کنید و اگر لازم دیدید در برخی از منطقه ها علائمی را معین کنید یا برای خود یادداشتی راجع به راستا و اطراف خود بنویسید.

هر لحظه برای گم شدن آماده باشید.

در سفرهای ماجراجویانه خود اگر در خارج از راستا معین شده پیاده روی می کنید، می توانید به راحتی متوجه شوید که بی نظمی گیاهان خودرو بیشتر شده است. در این مواقع داشتن ابزار مناسب بسیار لازم است. چرا که زمانی که شما گم شده اید، یک نقشه و قطب نما لازم می گردد. بعلاوه داشتن یک جی پی اس بسیار مفید می باشد. اما یادتان باشد که تکیه و اعتماد برای مدت طولانی به وسایلی که با باتری کار می نمایند، می تواند خطای بزرگی باشد.

بنابراین پیشنهاد می گردد که اگر گم شدید و در محیط امنی هم قرار داشتید، ابتدا کمی بنشینید و کوشش کنید که آرامش خود را بازیابید. بزرگترین اشتباهی که مردم در اینطور مواقع انجام می دهند این است که وحشت زده می شوند و برای یافتن یاری به اطراف می دوند.

در این مواقع، یکی از برترین ایده ها، این است که اگر در نزدیکی نقطه مرتفعی هستید به سمت بالا بروید. کمی وقت گذاشتن و بالا رفتن از آن، می تواند دید بهتری از جایی که قرار دارید را به شما ارائه بدهد.

اجازه ندهید شکارچی یا گردآورنده درون شما وحشی گردد.

این جمله به چه معناست؟ در دنیای امروز، برنامه های تلویزیونی که در رابطه با طبیعت تهیه می گردد و مسابقاتی که برای زنده ماندن در طبیعت به نمایش در می آید، ممکن است الگوی خوبی نباشند. تمام این برنامه ها شاید شما را ترغیب نمایند که از گیاهان خودرو و میوه های آن ها در طول راستا خود، بدون هیچ گونه شناختی از آن ها جمع آوری کنید و بخورید. به جز مواقعی که بسیار متخصص بوده یا اطلاعات کاملی از آن گیاه دارید، خوردن میوه های وحشی اشتباهی مهلک می باشد. اگر از میوه و گیاهی که روبروی شما است، اطلاع اندکی دارید، بهتر است که به آن ها دست نزنید.

با یاری های اولیه آشنا باشید.

مخصوصاً برای سفرهایی که با پیاده روی های طولانی در دل طبیعت همراه است (سفرهای ماجراجویانه)، حتما باید یک دوره یاری های اولیه را گذرانده باشید. در واقع باید چگونگی رفتار و درمان با جراحت های سطحی را بدانید یا علائمی که ممکن است باعث بروز اتفاقات جدی و خطرناک برای سلامتی گردد را، شناسایی کنید. به عنوان مثال باید بدانید که چه علائمی باعث بروز حمله قلبی در یک فرد می گردد. شما هیچ وقت نمی دانید که در سفر و تجربه تان در حیات وحش چه زمانی به این مهارت ها احتیاج پیدا می کنید.

چگونه برای دریافت یاری تماس بگیرید.

زمانی که در موقعیتی قرار گرفتید که حتی دانش شما از یاری های اولیه هم، کافی نبود، بسیار مهم است که شماره های اضطراری محلی آن منطقه را بدانید. اگرچه شماره 911 یا 912 در آمریکا، شماره 999 در انگلستان و شماره 112 در ترکیه جزو این شماره های ضروری هستند، اما برای کشورهای دیگر باید حتما قبل از ورود به طبیعت اطلاعات مربوط به این شماره ها را جمع آوری کنید. در ایران هنوز شماره اضطراری واحد و معینی برای این مواقع در نظر گرفته نشده است اما می توانید با شماره های 115 اورژانس، 112 امداد و نجات هلال احمر و یا 110 فوریت های پلیسی تماس بگیرید.

حداقل دو روش برای روشن کردن آتش به همراه داشته باشید.

مگان هین، توصیه می نماید که در سفرهای ماجراجویانه تان، همواره دو روش فندک و کبریت را برای آتش روشن کردن به همراه داشته باشید. چرا که همواره ممکن است یکی از آنها قابل استفاده نباشد. بعلاوه داشتن کمی از مواد شیمیایی مخصوص روشن کردن آتش برای مواقعی که در کوهستان برفی و شب گیر افتاده اید، می تواند بسیار ضروری باشد. چرا که در این جور مواقع با در دست داشتن این وسایل و پیدا کردن یک سرپناه می توانید خود را در طول شب گرم نگه دارید. این قضیه (گرم نگه داشتن خودتان) نکته اصلی بقا و زندگی یک فرد در این مواقع می باشد.

در هر صورت جدای از داشتن لوازم تخصصی سفر در میان طبیعت وحشی، داشتن معلومات بالا و اطلاعات کافی از مکانی که می خواهید پا به درون آن بگذارید، لازم و لازم است. اگر در پی کشف ناش ناخته ها هستید، یا به تنهایی سفر می کنید بهتر این نکاتی که در بالا ذکر شد را با دقت مطالعه کنید.

منبع: travelandleisure.com

منبع: الی گشت

به "نکات پایه و حیاتی که هر ماجراجوی طبیعت گردی باید بداند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات پایه و حیاتی که هر ماجراجوی طبیعت گردی باید بداند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید